کتابی ۷۰۰ ساله که از رموز سلامتی می‌گوید

یک کتابچه راهنمای سلامتی از دوران قرون وسطی که بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد، نشان می‌دهد در آن دوران از حجامت، بادکش و زالو انداختن به عنوان روش‌های درمانی استفاده می‌شد.

کتابی ۷۰۰ ساله که از رموز سلامتی می‌گوید

یک کتاب لوکس از دوران قرون وسطی که از موادی با بالاترین کیفیت از جمله برگه‌های طلایی ساخته شده است، ترفندهای آن دوران برای حفظ سلامتی را آشکار می‌کند.

پژوهشگران بر این باورند که در سال ۱۲۵۶ میلادی یک کنتس فرانسوی سفارش نگارش یک کتابچه راهنمای سلامتی را برای چهار دختر خود داد که در شرف تشکیل زندگی بودند. این کتاب که رژیم بدن (Régime du corps) نام دارد، در اواخر قرون وسطی به ویژه در فاصله قرن سیزدهم تا پانزدهم، در سراسر اروپا معروف و رایج شد.

بیش از ۷۰ نسخه از این دست‌نوشته‌ها تا به امروز باقی مانده‌اند که هرکدام پنجره‌ای به روی زندگی روزمره در دوران قرون وسطی از خوابیدن، استحمام و آشپزی گرفته تا حجامت، زالو انداختن و پاکسازی می‌گشاید.

در قرون وسطی، سلامت اعضای خانواده از دوران نوزادی تا کهنسالی از طریق راهبردهای متنوعی تامین می‌شد که هدفشان برقراری توازن در بدن بود.

کتاب رژیم بدن طیف متنوعی از درمان‌ها از جمله خارج کردن مایعات بدن از طریق پاکسازی یا حجامت را برای این منظور پیشنهاد داده است.

بادکش‌درمانی نیز یکی دیگر از روش‌های درمانی است که در آن دوران مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کتابی ۷۰۰ ساله که از رموز سلامتی می‌گوید

تصاویر موجود در این کتاب نشان می‌دهد خدمات درمانی در دوران قرون وسطی ابزارهای مختلفی چون درمان‌های پزشکی، غذایی، دعا و طلسم را شامل می‌شد و طیف متنوعی از افراد چه در داخل چه خارج از خانه در این زمینه خدمت رسانی می‌کردند.

تصاویر موجود در این کتاب که معمولا در ابتدای هر فصل قرار گرفته‌اند، اطلاعاتی را در اختیار خواننده می‌گذارند که در هیچ سند تاریخی دیگری پیدا نمی‌شود. این تصاویر اطلاعات قابل توجهی درباره لباس‌ها، اشیا و اسباب و اثاثیه آن دوران به خواننده می‌دهند. این تصاویر همچنین تعاملات میان مردم را به تصویر می‌کشند که بازتابی از فرهنگ و اجتماعی بوده که این کتاب در آن نوشته شده‌ است.

کتابی ۷۰۰ ساله که از رموز سلامتی می‌گوید

جالب‌ترین نکته درباره این کتاب این است که چطور مسئولیت‌های زنان در خانه‌ ثروتمندان دوران قرون وسطی را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که چطور توصیه‌های خانه‌داری نسل به نسل بین آنها منتقل می‌شد.

در بخشی از این کتاب که به مراقبت از نوزاد اختصاص دارد، به اهمیت بالای انتخاب دایه سالم برای کودکان اشاره شده است. نویسنده در این کتاب هشدار داده است که یک دایه ناسالم می‌تواند بچه‌ها را به کشتن دهد!

در تصاویری که از دایه و مادر کشیده شده، تفاوت لباس‌ها و سربندها تفاوت جایگاه اجتماعی هر یک را مشخص می‌کند. در کتاب رژیم بدن، زنان متعلق به طبقات اجتماعی بالا لباس‌هایی به تن دارند و ژست‌هایی گرفته‌اند که از قدرت و اختیارشان حکایت دارد. این زنان معمولا در حال گفت‌گو با کارگران مختلف به تصویر کشیده شده‌اند.

کتابی ۷۰۰ ساله که از رموز سلامتی می‌گوید

در این کتاب، خدمتکاران خانه ثروتمندان نیز به ویژه در فصل‌هایی که مربوط به غذاهای مختلف و فواید آنهاست، به تصویر کشیده شده‌اند. خدمتکاران زن و مرد در حال الک کردن برنج، شراب‌گیری و مدیریت احشام نقاشی شده‌اند. خالقان این دست نوشته‌ها نه تنها انتخاب کردند تا چنین کارهای روتین و تکراری را به نمایش بگذارند بلکه از پزشکان بلند مرتبه تا شیرفروشان پایین رتبه را به عنوان سوژه‌های قابل قبول خود برگزیدند.

 
منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۵۸۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت