«گوشه ایران» در قلب بلغارستان جای گرفت

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در بلغارستان، «گوشه ایران» با ۳۲ اثر در قالب منشورات نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به زبان بلغاری در کتابخانه ملی کشور بلغارستان راه اندازی شد.

«گوشه ایران» در قلب بلغارستان جای گرفت

 همزمان با یکصدوبیست‌وپنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان و نیز، هفتاد و پنج سالگی روابط فرهنگی بین دو ملت بزرگ و تمدن آفرین، «گوشه ایران» با حضور سید محمد جواد رسولی‌محلاتی، سفیر و جواد امینی‌منش، نماینده فرهنگی کشورمان و خانم الکساندروا رئیس کتابخانه ملی بلغارستان افتتاح شد.

۳۲ اثر در قالب منشورات نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به زبان بلغاری در قالب معرفی مشاهیر بزرگ ایران، معرفی جاذبه‌های توریستی، ایرانگردی و صنایع دستی و کتاب‌های دیگری همچون «کلام الله مجید»، «زندگی مسالمت آمیز ادیان در ایران» و «وصف خلیج فارس در نقشه‌های تاریخی» در معرض دید بازدیدکنندگان در کتابخانه ملی بلغارستان قرار گرفت.

«گوشه ایران» در قلب بلغارستان جای گرفت 

الکساندروا، رئیس کتابخانه ملی بلغارستان با گرامیداشت یکصدوبیست‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط دو کشور، از تعاملات فرهنگی و همکاری شکل گرفته میان کتابخانه‌های ملی دو کشور ابراز خرسندی کرد.

وی ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی کشورمان در افتتاح «گوشه ایران» به وجود نسخ خطی گرانبها در کتابخانه ملی اشاره کرد و نسخه اصلی کتاب خوشنویسی منتخب آیات قرآن که اخیرا از سوی سفیر ایران به کتابخانه ملی بلغارستان اهدا شده است را به نشانه دوستی دو ملت بزرگ ایران و بلغارستان برشمرد.

رسولی‌محلاتی در سخنانی، با بیان قدمت دیرینه روابط دو کشور اظهار داشت: اشتراکات فرهنگی، زبانی و نژادی دو کشور و ترجمه متعدد کتاب‌های زبان فارسی به زبان بلغاری و نیز وجود بیش از یک هزار لغت در فرهنگ بلغاری با ریشه فارسی، همگی دلیلی بر تقارب فرهنگی بین دو ملت ایران و بلغارستان است.

سفیر کشورمان در بلغارستان با تأکید بر تمدید تفاهم نامه همکاری میان کتابخانه ملی ایران و بلغارستان، از برنامه ریزی برای رئیس کتابخانه ملی بلغارستان به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

«گوشه ایران» در قلب بلغارستان جای گرفت 

در این مراسم، سفرای کشورهای سوریه، مصر، الجزایر، پاکستان، مدیرکل وزارت حمل و نقل بلغارستان، رئیس اداره میز ایران در وزارت امور خارجه بلغارستان، رئیس اتحادیه خبرنگاران، مسئول نشریه دیپلماتیک اسپکتروم، رئیس گروه ایران شناسی و زبان فارسی دانشگاه صوفیه، اساتید و دانشجویان زبان فارسی و مسئولین کتابخانه ملی بلغارستان به همراه برخی از علاقه‌مندان به فرهنگ کهن دو کشور حضور داشتند.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۳۰۴۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت