سرگذشت سرلشگر شهید محسن وزوایی در آستانه انتشار

سرگذشت سرلشگر شهید محسن وزوایی از مجموعه داستان های قصه فرماندهان بزودی منتشر خواهد شد.

سرگذشت سرلشگر شهید محسن وزوایی در آستانه انتشار

نوید صالحی، محقق و نویسنده این مجموعه با اعلام این خبر گفت: یکی از ابتکارات خوب حوزه هنری انتشار زندگی نامه شهدای شاخص در حجم کم و مناسب با ادبیات کودک و نوجوانان است. این که تلاش می شود نویسنده روند داستان را به گونه ای پیش ببرد که خواننده اثر همزاد پنداری کند، نیاز امروز جامعه است.

وی افزود: شهید وزوایی از جمله چهره هایی است که کمتر به ابعاد مختلف زندگی اش پردآخته شده است.

این منتقد ادبیات پایداری افزود: قهرمان این قصه در همان سال نخست انقلاب می توانست برای ادامه تحصیل با استفاده از بورسیه راهی بهترین دانشگاه های آمریکا و اروپا شود ولی زندگی در ایران را تجربه کرد.

وی گفت: وزوایی از ۱۷شهریور تا لحظه شهادت در صحنه های مختلف انقلاب حضور داشته و نکته جالب این است که محسن وزوایی همرنگ با جامعه بوده و هرگز خود را تافته ندانسته؛ بر اساس مدروز لباس می پوشیده و مرتب و شیک بوده ولی در عین حال مراقب اقشار ضعیف جامعه نیز بوده است.

صالحی در پاسخ به این سوال که منابع کتاب چه کسانی یا اسنادی بودند گفت:بخشی از زندگی او براساس خاطرات خانواده در کتاب یک محسن عزیز و بخش دیگر نیز خاطرات دوستان او در گردان هفتم سپاه جمع آوری شده است.

نوید صالحی با اشاره به اینکه نوع نگارش کتاب برای نسل نوجوان در نظر گرفته شده گفت:یکی از الطاف خداوند به من این بود که نظارت و اصلاح کتاب با استاد عزیزم جناب آقای سرهنگی بود. قبل از اینکه کتاب را به ایشان بدهم، ۴بار بازنویسی شد. نظرات آقای سرهنگی هم نگاه تازه ای را برایم باز کرد.

وی افزود: محسن وزوایی بچه محله ای بود که من در آن بزرگ شدم؛ این خودش کمک بسیار بزرگی بود تا با هم نسلانش صحبت کنم و رفتاروکردار هایی که معمولا در این نوع آثار مغفول می ماند را در حد توان بنویسم.

نوید صالحی در پایان افزود: ادبیات پایداری و زندگی افرادی مثل وزوایی و بیان درست آن به جامعه ی جوان می تواند مانع بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی شود که متاسفانه کمتر به آن توجه شده و یا در قالب های کلیشه ای مطرح می شود.
 
منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: ۳۶۳۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت