زندگی و مرگ در تبت

رمان «شهر سرخ: زندگی و مرگ در تبت» نوشته باربارا دمیک با ترجمه سکینه تقی‌زاده منتشر شد.

زندگی و مرگ در تبت

در نوشته پشت جلد کتاب درباره نویسنده و کتاب می‌خوانیم: باربارا دمیک، روزنامه‌نگار نامدار، همانند اثرش درباره کره شمالی، در این شهر نیز به سراغ یکی از مخفی‌ترین زوایای جهان رفته است. او داستان یک شهر تبتی را نقل می‌کند که خارجی‌ها به سختی قادر به بازدید آن هستند.

 نگابا جایی بود که تبتی‌ها و کمونیست‌های چینی برای اولین‌بار در آنجا با یکدیگر مواجه شدند. در دهه ۱۹۳۰، ارتش سرخ مائو به سمت این فلات تبتی متواری شد تا از فلاکت جنگ داخلی چین بگریزد. زمانی که سربازان به نگابا رسیدند، چنان گرسنه بودند که صومعه‌ها را غارت کردند و مجسمه‌های مذهبی را که از آرد و کره درست شده بود، خوردند. از نظر تبتی‌ها، این کار به منزله خوردن بودا بود. تجربیات آن‌ها از نگابا، به نوعی نهضت مقاومت تبتی در دهه‌های پیش‌روز منجر می‌شد که فرجامی بسیار تکان‌دهنده داشت.

ایوان اسنوس، نویسنده «عصر جاه‌طلبی» درباره کتاب نوشته است: «نمی‌توان چین و تبت را بدون خواندن کتاب باربارا دمیک به‌سادگی شناخت. اثر او بی‌طرفانه، نشاط‌آور، موشکافانه، و همچون فیلم‌سینمایی واضح است.»

جان پومفرت، نویسنده «کشور زیبا و پادشاهی میانه» هم آورده است: «کتاب جدید باربارا دمیک برای هرکسی که به چین و تبت علاقه‌مند است اکیدا توصیه می‌شود. گزارش‌نویسی و نگارش آن‌چنان غنی و زیباست که حین خواندن نمی‌توانستم آن را زمین بگذاریم.»

رمان «شهر سرخ: زندگی و مرگ در تبت» نوشته باربارا دمیک با ترجمه سکینه تقی‌زاده در ۴۰۰ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و با قیمت  ۱۸۹ هزار تومان  در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه عرضه شده است.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت