حراج نیم میلیون دلاری نسخه گمشده کتاب نیوتن

نسخه گمشده کتاب معروف نیوتن به قیمت نیم میلیون دلار به حراج گذاشته می‌شود.

حراج نیم میلیون دلاری نسخه گمشده کتاب نیوتن

 رساله اشراقی نیوتن به تحلیل ماهیت بنیادی نور می‌پردازد و یکی از سه اثر اصلی انقلاب علمی در مورد اپتیک به حساب می‌آید.

این نسخه که مدت‌ها گم شده بود، توسط گردآورنده کتاب دیوید دی لاورا در حالی که او در حال مرتب کردن مجموعه خود در طول همه‌گیری COVID-19 بود، کشف شد. این کتاب قرار است در نمایشگاه کتاب‌های کمیاب سانفرانسیسکو که در تاریخ ۳ تا ۵ فوریه برگزار می‌شود به فروش برسد و انتظار می‌رود به قیمت ۴۶۰ هزار دلار برسد. 

دی لورا (استاد بازنشسته دانشگاه کلرادو) هنگام ساماندهی مجموعه خود، یک کپی از اپتیکس نیوتن (Opticks شامل جزئیات آزمایش‌های معروف نیوتن با استفاده از منشور برای بررسی ترکیب نور است) را پیدا کرد که ۲۰ سال قبل خریداری کرده بود.

پلاک کتاب آن نشان می‌داد که این کتاب نسخه دومی است که در سال ۱۷۱۷ چاپ شده و قبلاً متعلق به شخصی به نام جیمز ماسگریو بوده است. با این حال، بازرسی دقیق‌تر، دومین پلاک کتاب را نشان داد که توسط اولی پنهان شده بود - نشان می‌داد که مالک قبلی چارلز هاگینز بود. 

با تحقیق در مورد این دو نام، دی لورا متوجه شد که پس از مرگ نیوتن بدون وصیت نامه در سال ۱۷۲۷، کتاب‌ها و سایر دارایی‌های او توسط فردی به نام جان هاگینز خریداری شد و او آن‌ها را به عنوان هدیه به پسرش چارلز (رئیس دانشگاه آکسفورد شایر) داد. این اقلام به جانشین چارلز، جیمز ماسگریو، تحویل داده شد. پس از آن کتاب تا زمان کشف دی لورا گم شده بود. 

اپتیک‌های نیوتن اولین بار در سال ۱۷۰۴ منتشر شد و اوج دهه‌ها تحقیقات این فیزیکدان در مورد ماهیت نور بود. برخلاف «Principia Mathematica» که سه قانون حرکت را ترسیم می‌کرد و به زبان لاتین نوشته شده بود، نیوتن Opticks را به زبان انگلیسی رایج و بومی نوشت و آن را برای مخاطبان وسیع‌تری در دسترس قرار داد. 

از اکتشافات بسیاری که در صفحات این کتاب به تفصیل شرح داده شد می‌توان به این اشاره کرد که نیوتن توضیح داد که چگونه منشورهای شیشه‌ای می‌توانند نور سفید را هم بشکنند و هم آن را با رنگ‌های تشکیل‌دهنده طیف نوری بازسازی کنند.

در بحث در مورد اینکه آیا نور یک ذره است یا یک موج (او معتقد بود که یک ذره است که او آن را جسم می‌نامید) سنجید و توضیح داد که چگونه ادراک ما از رنگ ناشی از روشی است که یک ماده به طور انتخابی رنگ‌های مختلف را در نور سفید جذب، انتقال یا منعکس می‌کند. 

2

 

اعتقاد بر این است که نسخه Opticks که توسط دی لورا یافت شد یکی از دو نسخه شخصی است که در اصل به نیوتن تعلق دارد.

این نسخه خاص، نسخه کاری او است که مملو از حاشیه نویسی، ویرایش و… است و در مجموعه کتابخانه هانتینگتون نگهداری می‌شود. نسخه‌های شخصی و اولین نسخه‌های کتاب‌های نیوتن به‌طور باورنکردنی کمیاب هستند و می‌توان انتظار داشت که با قیمت بالایی به فروش برسند.

در سال ۲۰۱۶، اولین نسخه لاتین «Principia Mathematica» نیوتن در کریستیز نیویورک به قیمت ۳.۷ میلیون دلار به یک خریدار نامشخص فروخته شد که آن را گران‌ترین کتاب علمی فروخته شده در حراجی‌ها کرد.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۵۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت