آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر؛

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شعر دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در انقلاب اسلامی است، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جدید، توجه به شعر از اولویت‌ها است و تلاش می‌شود شعر در جایگاه ممتازی قرار بگیرد.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند

آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، سالن خواجه نصیر برگزارشد. در این آیین محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، رضا اسماعیلی دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر و مدیران و مسئولان فرهنگی کشور و جمعی از شاعران و پژوهشگران برجسته داخلی و خارجی حضور داشتند.

یاسر احمدوند با تاکید بر اینکه جشنواره شعر فجر مجموعه‌ای از رویدادهای فرهنگی است، گفت: شعر دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در انقلاب اسلامی است و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جدید توجه به شعر از اولویت‌ها است. توجه ویژه رئیس جمهور و وزیر این است که شعر در جایگاه ممتازی قرار بگیرد که تدابیری بر آن اساس اتخاذ شده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نصرتِ الهی از مجرای کلمات بارید و کلام امام خمینی (ره) مردم را تحت تاثیر قرار داد. امروز هم که انقلاب اسلامی مانند هر روز که عاشورا و کربلا است، توقع می‌رود که کلمات یاری‌گر انقلاب اسلامی باشند و اهمیت و نقش شاعران در اینجا مشخص است.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند/ احمدوند: توجه به شعر از اولویت‌های دولت است

از همه کشورهای فارسی زبان مهمان‌هایی داریم

علی رمضانی با اشاره به روندی که ارزیابی داروان در این دوره از جشنواره طی کرده است، گفت: در هفدهمین دوره شاهد رشد حدود ۲۰ درصدی آثار ارسالی بودیم که کار را برای داوران سخت‌تر می‌کرد اما در نتیجه تلاش داوران شاهد نتایج خوب بودیم. در آخر ۱۵ نامزد از ۱۱ ناشر به مرحله نهایی رسیدند که پنج نفر از آنان بانوان گرامی بودند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره جنبه‌های بین‌المللی این دوره بیان کرد: جشنواره شعر فجر به شاعران فارسی زبان اختصاص دارد و تقریبا امسال از همه کشورهای فارسی زبان مهمان‌هایی داریم. در این دوره که همزمان با چهل‌وچهارمین فجر جمهوری اسلامی است، در محافل ادبی که در سراسر کشور از جمله در مشهد و لرستان، شیراز و جزیره بوموسی داشتیم، تلاش شد مجموعه شعرای کشور درگیر این رویداد شوند.

او افزود: خانه کتاب و ادبیات ایران از تابستان محافلی را برگزار کرده بود و در این دوران هم محافلی را در استان‌های مختلف برگزار کرد. حدود ۱۰۰ شاعر در محافل، دوره آموزشی و اتفاق‌های دیگر درگیر بودند. همچنین در این روز در خدمت بیش از ۹۰ نفر از ادب جویان هستیم که دوره آموزشی کلک خیال را با ۱۳ استاد گذراندند.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند/ احمدوند: توجه به شعر از اولویت‌های دولت است

فقدان هویت فردی در آثار بخش کودک و نوجوان

رضا اسماعیلی بیانیه هیات داوران این دوره از جشنواره را قرائت کرد. هیات داروان این دوره رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، جواد محقق، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین انصاری نژاد، نغمه مستشار نظامی، حمید هنرجو، مصطفی محدثی خراسانی و علی داودی هستند.

دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر در بخشی از بیانیه هیات داوران گفت: تاثیر جادویی ادبیات بر انسان‌ها آنقدر عمیق است که هیچ انسانی نمی‌تواند خود را از آن به دور نگه دارد، ادبیات پلی است که برقراری ارتباط با انسان‌های دیگر را ممکن می‌سازد. جشنواره بین‌المللی شعر فجر کوششی برای تکریم و تعظیم شعر و شاعران است. شعر فجر این فرصت را برای شاعران پارسی زبان فراهم می‌کند که بتوانند بیش از پیش میراث‌دار شاعرانی مانند حافظ، سعدی عطار و مولانا باشند.

از آنجا که جشنواره در هر بخش مجاز به انتخاب دو نفر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر است، این انتخاب چیزی از ارزش سایر شاعران نمی‌کاهد

او افزود: در هفدهمین دوره شعر فجر ۳۱۲۵ کتاب چاپ اول سال ۱۴۰۰ در پنج بخش مورد ارزیابی و داروی قرار گرفت. در ارزیابی کلی سطح کمی آثار از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است و همچنین بخش پژوهش در این دوره جهش معناداری داشته است. از نظر کیفی خلاقیت‌های فرمی و زبانی در شعر شاعران جوان قابل بررسی است.

اسماعیلی با اشاره به ضعف زبانی برخی از آثار، گفت: با برگزاری کلاس‌های آموزشی رفع این مشکلات ممکن است. البته لحن و لهجه آثار هنوز توصیفی باقی مانده است. برای رشد و شکوفایی نیازمند توجه جدی است. همچنین فقدان هویت فردی در آثار کودک و نوجوان آسیب دیگری است که باید توسط پژوهشگران دغدغه‌مند باشد و مورد بررسی قرار بگیرد.

دبیر علمی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر ادامه داد: در نهایت هیات داوران آثاری را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند و این گزینش به معنی نفی توانمندی آثار دیگر شاعران نیست. از آنجا که جشنواره در هر بخش مجاز به انتخاب دو نفر به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر است، این انتخاب چیزی از ارزش سایر شاعران نمی‌کاهد.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند/ احمدوند: توجه به شعر از اولویت‌های دولت است

در ادامه تعدادی از شاعران از کشورهای مختلف شعر خواندند و برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند:

برگزیدگان شعر بزرگسال در گروه اشعار کلاسیک

هیات داوران اثری را برگزیده ندانستند

کتاب زیر ساعت حرم سروده مریم سقلاطونی انتشارات سوره مهر و

کتاب مرتد سروده مهدی جهاندار انتشارات شهرستان ادب به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد.

برگزیدگان شعر بزرگسال در گروه شعر نو

هیات داوران اثری را برگزیده ندانستند

کتاب میان جیوه و اندوه سروده لیلا کردبچه از انتشارات نگاه به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد.

برگزیدگان شعر بزرگسال در گروه شعر محاوره یا ترانه

هیات داران اثری را به عنوان برگزیده ندانست

کتاب نسخه مجنون من اثر پریسا صفاریان انتشارات فصل پنجم به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند/ احمدوند: توجه به شعر از اولویت‌های دولت است

برگزیدگان بخش شعر کودکان و نوجوانان

هیات داوران اثری را به عنوان برگزیده انتخاب نکردند.

کتاب دلتنگم و میدانی، سروده مریم زندی انتشارات سروش به عنوان شایسته تقدیر و

کتاب قلب کوه از سنگ نیست، سروده غلامرضا بکتاش، از انتشارات سروش به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند/ احمدوند: توجه به شعر از اولویت‌های دولت است

برگزیدگان بخش درباره شعر

کتاب قرن‌های بی زمان، درآمدی تحلیلی - معرفت شناختی بر منطق الطیر عطار نوشته مهدی محبتی انتشارات هرمس به عنوان اثر برگزیده و

کتاب هشت رود، ارزیابی و نقد آثار هشت شاعر انقلاب اسلامی نوشته محمدکاظم کاظمی از انتشارات شهرستان ادب به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند/ احمدوند: توجه به شعر از اولویت‌های دولت است

در آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر از قادر طهماسبی (فرید)؛ شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس تقدیر شد. همچنین نشان گواهی‌نامه درجه یک هنری از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به او اهدا شد.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند/ احمدوند: توجه به شعر از اولویت‌های دولت است

قادر طهماسبی با بیان اینکه شور و اشتیاق در هفدهمین جشنواره شعر فجر در او هم موجب برانگیخته شدن احساس شده‌است، بیان کرد: برای باز کردن راه شاعرانی که دوست دارند از انقلاب دفاع کنند، تلاش کردم.

در ادامه این شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس چند شعر خواند.

برگزیدگان جشنواره شعر تجلیل شدند/ احمدوند: توجه به شعر از اولویت‌های دولت است

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۵۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت