انتشار کتابی درباره هدف آفرینش به همراه «مقتل قرآنی» و «ولایت تکوینی»

کتاب‌های «مقتل قرآنی» نوشته مسعود غفاری فیضی، «ولایت تکوینی» نوشته و «تحلیل عقلی و نقلی هدف آفرینش انسان» نوشته علی‌اکبر بهبودی‌خواه راهی بازار کتاب شده است.

انتشار کتابی درباره هدف آفرینش به همراه «مقتل قرآنی» و «ولایت تکوینی»

کتاب «تحلیل عقلی و نقلی هدف آفرینش انسان: دایره المعارف کوچک هدف‌شناسی و هدفمندی» نوشته علی‌اکبر بهبودی‌خواه است که در ۴۷۸ صفحه  با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۲۸۶ هزار تومان در انتشارات میراث شرق عرضه شده است.

در بخشی از مقدمه می‌خوانیم: یکی از مهم‌ترین مباحث نظری که تا کنون در تاریخ مدون فکری بشر بررسی و کنکاش شده و از سپیده‌دم تاریخ فکری بشر، اذهان بسیاری از متفکران و فلاسفه و خردمندان و حکمای شرق و غرب جهان را متوجه خود کرده است پاسخ به این پرسش اساسی و سرنوشت‌ساز و مهم هر فرد بشر است که خداوند، انسان را برای چه منظوری آفریده و هدف از خلقت این به اصطلاح اشرف مخلوقات و گل سرسبد آفرینش چه بوده است؟

نویسنده کتاب در این کتاب خواسته مهم‌ترین مسئله هر فرد بشر را به نحوی متفاوت با آن‌چه که تاکنون و به نحو سنتی مطرح شده بررسی و تحلیل کند و نتیجه آن را به عنوان فصل‌الخطاب آیات قرآن که منظور خاص خدا در هدف خلقت انسان است در اختیار برادران و خواهران مسلمان و پیروان سایر مکاتب قرار دهد.

همچنین نویسنده معتقد است که اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین مسئله در قرآن مجید که مستقیما با سرنوشت تک‌تک افراد بشر از هر نژاد و مذهب و ملیتی رابطه تگاتنگ و علت و معلولی دارد، همین دانستن هدف آفرینش بشر است که اگر یک محقق مسلمان یا غیر مسلمان آن را به درستی بشناسد، می‌تواند به طور کلی غرض از ارسال انبیای الهی و انزال کتب آسمانی را بداند و به پاسخ دقیق و صحیح بیش از ۸۰ درصد از سوالاتی که مربوط به اصول اعتقادات دینی هستند دست یابد و آن‌ها را به آیات دقیق و حکن قرآن که ملاک‌ها و معیارهای مطلق تشخیص حقایق از اباطیل هستند تطبیق دهد و بسنجد.

انتشار کتابی درباره هدف آفرینش به همراه «مقتل قرآنی» و «ولایت تکوینی»

همچنین کتاب «مقتل قرآنی» نوشته مسعود غفاری فیضی در ۵۲۹ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳۱۷ هزار تومان در انتشارات یادشده منتشر شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: یکی از بحث‌هایی که متأسفانه در برخی از هیات‌ مذهبی جای خالی آن احساس می‌شود مباحث قرآنی است.

نویسنده با مطالعه کتابی از استاد قرآن محسن قرائتی، به نام نهضت حسینی در پرتو قرآن که در آن به بیان روضه‌ها قرآنی پرداخته است، به فکر تألیف این کتاب افتاده که با تفصیل بیش‌تر این روضه‌ها را در خود جای دهد.

در کتابی که پیش روی شماست، سعی بر این بوده که تا حد امکان از ذوقیات دوری شود و اساس کار بر خود قرآن، روایات اهل بیت و سخنان علمای بزرگ شیعه پایه‌گذاری شود.

در این کتاب آیاتی که استفاده شده به چند دسته تقسیم می‌شود: آیاتی که در شأن امام  حسین (ع)  یا عموم اهل بیت نازل شده‌اند، مانند آیه مباهله و آیات آغازین سوره انسان. دسته دوم آیاتی هستند که مفهوم عام و وسیع دارند اما حضرت سیدالشهدا (ع) به عنوان مصداق و نمونه بارز و روشن در رأس آن مفهوم قرار دارند و روایات اهل بیت نیز در بسیاری موارد به همین نکته اشاره کرده‌اند.دسته سوم آیاتی هستند که ظاهرا ارتباطی با حضرت سیدالشهدا (ع) ندارند اما باطن آن‌ها به آن حضرت تأویل شده‌اند و دسته چهارم آیاتی هستند که در آن‌ها با مقایسه‌ای بین انبیاء و امام حسین (ع) یا کعبه و کربلا، سعی شده با بهره‌گیری از عنصر احساس، گریزی به مصائب سیدالشهدا زده شود.

انتشار کتابی درباره هدف آفرینش به همراه «مقتل قرآنی» و «ولایت تکوینی»

دیگر کتاب منتشر شده در انتشارات میراث شرق، «ولایت تکوینی؛ از دیدگاه عالمان نخست امامیه» نوشته جعفر رحیمی است که در ۳۰۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۸۱هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «ولایت تکوینی» از مسائل نوظهور در اندیشه امامیه است. در میان عالمان معاصر اختلاف‌ نظرهایی در مورد آن وجود دارد. پژوهش‌هایی در مسئله «ولایت تکوینی» صورت گرفته است، اما با این مسئله با رویکرد تاریخی- کلامی نپرداخته‌اند. این پژوهش با هدف تبیین تاریخی مسئله «ولایت تکوینی» انجام شده و هدف آن بررسی و تحلیل اندیشه عالمان پنج قرن نخست راجع‌به مسئله «ولایت تکوینی» است.

 از مسائل اجماعی میان عالمان امامیه، تحقق معجزه به دست انبیاء است و بسیاری از عالمان شیعی تحقق معجزه و تصرفات خارق‌العاده به دست ائمه (ع) را نیز جایز دانسته‌اند. همچنین تلقی عمومی بر تحقق کرامت به دست اولیاء‌ الهی است، اما مسئله ولایت تکوینی از مسائل اختلافی میان اندیشمندان مسلمان است. در این‌که فاعل حقیقی در تصرف خارق‌العاده کیست و محدوده تصرف ائمه (ع) چقدر است، میان عالمان اختلاف نظر وجود دارد. برخی از عالمان شیعه مانند علامه مجلسی قائل است که خداوند خالق تمام معجزات و کرامات است و کار انبیاء و ائمه علیهم‌الاسلام، تنها دعا کردن و درخواست از خدا بوده است در مقابل، گروهی دیگر از عالمان شیعی تصرف‌های خارق‌العاده را فعل خود پیامیر (ص) و ائمه (ع) دانسته‌اند، اما آن را محدود به گزارش‌های موجود در متون معتبر روایی و مأموریت‌هایی که خداوند بر عهده آنان قرار داده بود، می‌دانند. گروه دیگر از عالمان امامیه مانند سیدحیدر آملی، ابن‌ابی جمهور احسایی، ملاصدرا و پیروان عرفان نظری، ولایت تکوینی را بسیار گسترده‌تر دانسته و با طرح ولایت باطنی مطلقه، قائل به عمومیت تصرف اولیا هستند.

سابقه تاریخی مسئله ولایت تکوینی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ اگرچه سرچشمه و منبع اندیشه کنونی در مسئله ولایت تکوینی، استنباط و تفسیر عالمان از آیات قرآنی و اجتهاد آنان در روایت اهل بیت (ع) است، اما در برخی از گرایش‌ها، ورود مبانی عرفانی و فلسفی تأثیرگذار بوده به‌گونه‌ای که تبیین آنان از ولایت تکوینی و محدوده آن، تفاوت بنیادی با اندیشه عالمان نخست پیدا کرده است. از خلاهای موجود در مسئله ولایت تکوینی فقدان پژوهشی مستقل در افکار عالمان نخستین است.

این پژوهش در صدد اثبات یا نفی ولایت تکوینی نیست، بلکه عهده‌دار تبیین و تحلیل اندیشه عالمان امامیه راجع‌به مسئله ولایت تکوینی است.

انتشار کتابی درباره هدف آفرینش به همراه «مقتل قرآنی» و «ولایت تکوینی»

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۶۰۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت