به استقبال نمایشگاه کتاب | اعظم کیان افراز، مدیر انتشارات افراز در باره جضور در نمایشگاه کتاب:

سال بد انتشاراتی‌ها| با کتاب‌های تئاتری در نمایشگاه مجازی

انتشارات افراز، ناشر تخصصی کتاب‌های تئاتر و ادبیات نمایشی است. این انتشارات فعالیتش را از دهه هشتاد آغاز کرده و در این سال‌ها بیش از هزار عنوان کتاب در حوزه‌های تئوری تئاتر، نمایشنامه و کتاب‌های آموزشی عملی تئاتر منتشر کرده است.

سال بد انتشاراتی‌ها| با کتاب‌های تئاتری در نمایشگاه مجازی

 با همین سابقه است که انتشارات افراز تبدیل به یکی از مراجع خوب برای دست‌اندرکاران نمایش، پژوهشگران و دانشجویان تئاتر شده است. در روزهای نزدیک به برگزاری نمایشگاه کتاب، با اعظم کیان‌افراز، مدیر این انتشارات در باره نحوه حضور این نشر در نمایشگاه کتاب صحبت کردیم.

او می‌گوید نشر افراز امسال به صورت مجازی در نمایشگاه کتاب حضور خواهد داشت. در باره علت این تصمیم هم توضیح می‌دهد: «قبل از ثبت نام برای نمایشگاه زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری آن در شهر آفتاب به گوش می‌رسید. به همین دلیل آن زمان ترجیح دادیم به صورت مجازی شرکت داشته باشیم و ثبت نام حضوری نکردیم. دلیل دیگر هم این بود که در سال‌های گذشته تجربه شرکت در نمایشگاه به صورت مجازی داشتیم و تجربه خوبی بود. بنابراین خواستیم امسال هم به شکل مجازی حضور داشته باشیم.»

کیان افراز در باره کتاب‌های جدید برای نمایشگاه و این که چند عنوان کتاب تئاتری در نمایشگاه عرضه خواهند کرد، می‌گوید: «در نمایشگاه مجازی کتاب‌های امکان عرضه دارند که پیش از این اعلام وصول شده باشند. به همین خاطر نمی‌توانیم کتاب‌های جدید داشته باشیم. بیشتر کتاب‌هایی را در نمایشگاه عرضه می‌کنیم که سال گذشته منتشر شده‌اند. حدود ۲۰ عنوان کتاب تئاتری داریم که ۸ تا از آنها نمایشنامه هستند. مثل نمایشنامه «جنگ» نوشته «میشل ویناور» با ترجمه بهرام جلالی پور، «الکترا از کوی زاغه‌نشینان» نوشته «سیمون آبکاریان» و ترجمه «پویا وکیل‌زاده» و «پیام خرامش» که با همکاری بخش فرهنگی سفارت فرانسه منتشر شد و برنده جایزه مولیر در سال ۲۰۲۰ شده است.

کیان افراز در باره وضعیت کتاب‌های تئاتر در سال‌های اخیر و همین طور کتاب‌سازی‌ها در این حوزه و انتشار کتاب‌هایی با ترجمه‌های بسیار بد و پر از غلط‌های محتوایی و حتی املایی، توضیح می‌دهد: «متاسفانه در تمام حوزه‌ها کتاب‌سازی وجود دارد. ولی در حوزه تئاتر به دلیل این که در سال‌های گذشته ناشران چندان فعال نبودند، این اتفاق نمی‌افتاد. اما در این چند سال اخیر به دلیل این که ناشران بیشتری در این حوزه فعالیت می‌کنند، می‌بینیم در این حوزه هم کتاب‌سازی صورت می‌گیرد. ولی به هر حال همین که تعداد کتاب‌های تئاتری نسبت به گذشته بیشتر شده، اتفاق مثبتی است. البته اگر در انتخاب نوع اثر و کیفیت آن و منابعی که به آنها در حوزه تئاتر نیاز داریم، دقت شود، خیلی بهتر است. ما هنوز کتاب‌های علمی ‌زیادی در این حوزه داریم که ترجمه نشده‌اند و منابع دست اولی هستند که می‌شود به جای کتاب سازی و ترجمه‌های تکراری پرهیز کرد و آنها را عرضه کرد.»

سال گذشته با توجه به تمام اتفاق‌های سیاسی و اجتماعی که رخ داد و تمام حوزه‌های فرهنگی تحت تأثیر قرار گرفتند، نشر و کتاب هم طبیعتا دوره بدی را گذراند. برای نشر افراز هم همینطور بوده است. کیان افراز می‌گوید: «سال گذشته اوضاع نشر اصلا خوب نبود. صنعت نشر شاید حتی بیشتر از حوزه‌های دیگر تحت تأثیر شرایط موجود جامعه قرار گرفت و آسیب دید. این صنعت هنوز از آسیب‌های کرونا بیرون نیامده بود و جان تازه نگرفته بود که مسائلی که رخ داد باعث شد بازار کتاب بیشتر از همیشه خموده شود.»

او توضیح می‌دهد در این مدت عناوین کمتری منتشر شدند و طبیعتا استقبال کمتری هم از آنها صورت گرفت: «به خصوص در مورد کتاب‌های تئاتر به دلیل تعطیلی و خمودگی سالن‌های تئاتر وضعیت بدتر بود.»

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: ۳۶۷۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت