کتاب‌های صوتی بایرامی با مضمون دفاع مقدس

«آتش به اختیار» صوتی شد

همزمان با هفته دفاع مقدس کتاب صوتی آتش به اختیار نوشته محمدرضا بایرامی به روایت محسن خدری به مدت هفت ساعت و سی دقیقه توسط نشر نیستان تولید و از درگاه فیدیبو شنیدنی شد.

«آتش به اختیار» صوتی شد

عده ای سرباز، بعد از یک عملیات سنگین راه خود را گم کرده‌اند و در پی نجات خود و پیدا کردن راه هستند، اما هرگز راهی پیدا نمی‌شود. تشنگی یکی یکی آنها را از پا می‌اندازد و خط محاصره دشمن ـ‌عراق‌ـ آنها را تهدید می‌کند. داستان از ذهن سربازی روایت می‌شود که نویسنده‌ای است ناکام و یک وقتی خیلی دوست داشته است که خاطرات با شکوه و قدیمی اجدادش را بنویسد، شکوهی که دیگر هیچ نشانی در آن باقی نمانده است. در هم‌آمیختگی گذشته و حال و عدم رعایت زمان خطی و نگاه کاملاً متفاوت به پدیده‌ای به نام جنگ تحمیلی، از ویژگی‌های "آتش به اختیار" است.

از دیگر آثار محمد رضا بایرامی با مضمون دفاع مقدس که کتاب صوتی آنها تولید شده اند عبارتند از: سایه ملخ و هفت روز آخر به روایت حامد فعال قابل دریافت از درگاه های فیدیبو،طاقچه و نوار با مدت زمان تقریبی به ترتیب هفت و شش ساعت.

«آتش به اختیار» صوتی شد


سایه ملخ
رمان «سایه ملخ» در زمره یکی از موفق‌ترین تلاش‌های محمدرضا بایرامی برای خلق رمان نوجوان و در مختصات جنگ است. او برای خلق این اثر به مانند بسیاری از آثار داستانی خود به روستا می‌رود؛ به جایی که مختصات زیستی آن را به خوبی می‌شناسد و قهرمانش را نوجوانی چوپان انتخاب می‌کند که به خاطر کم‌سو شدن چشم‌های پدر خود به تنهایی به مراقبت از گوسفندان مشغول است. داستان در ادامه با تمثیل هجوم ملخ‌ها به محصولات زراعی روستا ادامه و پس از آن ماجرای مفقود شدن گوسفندان روستاییان و کشف دزدیده شدن آنها توسط نیروهای عراقی آماده شده در مرزهای دو کشور برای حمله به ایران به اوج می‌رسد و درست در همینجاست که قهرمان نوجوان او و داستانش به ناگاه رشد کرده و خود را در صحنه‌ای تازه و نادیده از زندگی می‌بییند.

«آتش به اختیار» صوتی شد


هفت روز آخر
کتاب «هفت روز آخر» روایتی است دست اول و ناب از محمد رضا بایرامی که شرح حضور خود در هفت روز پایانی جنگ تحمیلی را روایت می‌کند. روایتی که بخش نخست از آن با رشادت جمعی از رزمندگان ایرانی و مقاومت آنها در مقابل تهاجم سراسری عراق در این مقطع از جنگ شروع می‌شود و در ادامه شرحی از نبرد تن به تن او و جمعی از همرزمانش در مقابل با مرگ آن هم نه با آتش و گلوله، که در مقابل تشنگی است.

شرح پیاده‌روی‌های او و گروهی از رزمندگان در بیابان‌های جنوب غرب ایران و شرح چگونگی مواجهه با تهاجم سراسری عراق به ایران در روزهای پایانی هشت سال دفاع مقدس، از این گتاب گزارشی ناب و دست اول از مقطعی حساس از دفاع مقدس ساخته است که کمتر منبعی جز این اثر تا پیش و حتی پس از آن، از عهده بازگویی آن بر آمده است.

«آتش به اختیار» صوتی شد

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۷۰۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت