محمود دولت‌آبادی: پل ابریشمین بین من و شما وجود دارد/ انتقاد دولت‌آبادی از کتاب‌های دیجیتال

محمود دولت‌آبادی، خالق آثاری چون «کلیدر»، «جای خالی سلوچ» و «روزگار سپری شده مردم سالخورده» گفت: اغلب رمان‌خوان‌های حرفه‌ای ما به شکل سنتی رمان می‌خوانند و امکان مطالعه دیجیتال برای همه میسر و مهیا نیست.

محمود دولت‌آبادی: پل ابریشمین بین من و شما وجود دارد/ انتقاد دولت‌آبادی از کتاب‌های دیجیتال

محمود دولت‌آبادی، خالق آثاری چون «کلیدر»، «جای خالی سلوچ» و «روزگار سپری شده مردم سالخورده» که زنده‌یاد احمد شاملو درباره او می‌گوید «به قلم و رمان شما رشک می‌برم» گفت: اغلب رمان‌خوان‌های حرفه‌ای ما به شکل سنتی رمان می‌خوانند و امکان مطالعه دیجیتال و گویا برای همه مردم فراهم نیست.

دولت‌آبادی گفت: رمان خوان‌های حرفه‌ای چنانچه می‌شناسم و با آنها از دیرباز ارتباط داشته و دارم، دوست دارند کتاب را به شکل کاغذی بخوانند. اما امروز در سایت‌های مختلف حق نویسندگان ضایع می‌شود و کتاب در هر سایتی کپی می‌شود که این موضوع به ضرر نویسنده تمام می‌شود.

این درحالی است که مصطفی رحماندوست، چند روز پیش عنوان کرد که رمان سترگ و ۱۰ جلدی کلیدر را که دومین رمان بزرگ جهان محسوب می‌شود، به شکل صوتی شنیده است. کتاب محمود دولت‌آبادی اما هنوز برای عموم مردم گویا نشده است و طبق پیگیری‌های خبرنگار همشهری این کتاب صرفاً برای روشندلان گویاست و دسترسی به این کتاب آسان نیست و اساساً کتاب خریدنی و در دسترس نیست. محمود دولت‌آبادی درباره دیجیتالی شدن دیگر کتاب‌ها عنوان کرد: انتشار کتاب‌های دیجیتال کمکی به مشکل کتاب‌خوانی‌مان نمی‌کند. کتاب‌های نویسندگان مختلف در سایت‌های مختلف در هر سایتی کپی می‌شود که این موضوع نه به نفع ناشر است و نه نویسنده.

دولت‌آبادی توضیح داد: رمان‌نویس حرفه‌ای نمی‌تواند به انتشار دیجیتال آثارش دل خوش کند. کتاب دیجیتالی و گویا کمکی به مشکل کتاب‌خوانی نمی‌کند و به همین دلیل نمی‌توان امید داشت که چنین امکاناتی رمان‌خوانی در ایران را دگرگون و نهادینه کند.

نویسنده رمان سه جلدی «روزگار سپری شده مردم سالخورده» افزود: به شخصه علاقه ندارم کتاب‌هایم به شکل دیجیتالی منتشر شود چون به گمانم در تیراژ کتاب و کتاب‌خوانی تأثیری ندارند. من از آن دسته نویسندگانی هستم که احساس می‌کنم پلی ابریشمین بین من و خوانندگانم وجود دارد و از این حیث دوست دارم کتاب همچنان کاغذی به فروش برسد. در واقع اگر نیک بنگریم در خواهیم یافت که کتاب در عصر حاضر به گونه‌ای باید با تکنولوژی کنار بیاید و البته منظورم از تکنولوژی تکنولوژی روز با اتکا به تجربیاتی است که از پس سر گذرانده‌ایم.

قناعت کردم و فقط نوشتم

عبدالرضا اکبری؛ بازیگر سینما و تلویزیون: «کلیدر» دولت آبادی و «دل کور» فصیح می تواند فیلم شود| نسخه «اورجینال» اصالت خود را از دست داده است
نویسنده رمان «جای خالی سلوچ» اضافه کرد: بخشی از فضای مجازی به سرگرمی‌های روزمره اختصاص یافته و ورود کتاب و رمان در اینستاگرام و دیگر فضاها کمرنگ‌تر است. جای اصلی ادبیات در کتابخانه‌های غنی و ارزشمند است و مخاطبان با کتاب کاغذی راحت‌تر کنار می‌آیند.

محمود دولت‌آبادی، شاخص‌ترین نویسنده حال حاضر ایران، صاحب آثار متعددی چون «جای خالی سلوچ»، «روزگار سپری شده مردم سالخورده» و «کلیدر» است که رمان «جای خالی سلوچ» از پیش از انقلاب تا به امروز بارها چاپ شده است.

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: ۳۷۲۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت