در قطعه هنرمندان کله‌پا نشوید!/ تصاویر عجیب و تاسف‌آور

سرنا_ آرامستان اراک دارای وسعتی حدود ۴۲ هکتاری است و از سال گذشته مسئله کمبود قبر و تکمیل ظرفیت این آرامستان خبرساز شد، در واقع شاید بتوان گفت کار این آرامستان تمام شده و قطعا شهرداری و شورای شهر باید به فکر فضایی جدید برای کاربری آرامستان باشند، که البته اقداماتی هم در این رابطه صورت گرفت، اما موضوع این گزارش چیز دیگری است، در واقع کار بخش هایی از این آرامستان، تمام که نشده گویا شروع هم نشده!

در قطعه هنرمندان کله‌پا نشوید!/ تصاویر عجیب و تاسف‌آور

قطعه هنرمندان یکی از قطعات این آرامستان است. در واقع در نظر گرفتن بخشی ویژه برای به خاک سپردن پیکر انسان های فرهیخته ای که عمری را برای رشد فرهنگ این سرزمین سپری کرده و می دانیم و می دانید که در این مسیر چه بی مهری ها دیدند و چه خون دل ها خوردند، به امری معمول در بسیاری از شهرهای کشور تبدیل شده است، شاید این آخرین یا یکی از کارهایی است که شهرها سعی می کنند برای این نام آوران عموما گمنام انجام دهند.

قطعه هنرمندان یا منتی بر هنرمندان درگذشته!

سرمایه های ارزشمندی که متاسفانه عموما آنگونه که باید شناخته نشدند و از وجود گرانقدرشان بهره چندانی برده نشد را در قطعه ای به نام "هنرمندان" به خاک می سپاریم، شاید کمی از بار گناه بی توجهی یا م توجهی به آنان که بر دوش برخی مسئولان سنگینی می کند، کاسته شود!

البته در آرامستان اراک همین میزان احترام به این پیکرهای ارزشمند هم دیده نمی شود و گویی "قطعه هنرمندان" قطعه ای فراموش شده است که تنها عنوانی در میان عناوین قطعات این آرامستان را از آن خود کرده و بس! اگر با شنیدن این عنوان، فضایی در خور هنرمندان را در ذهنتان تصور می کنید، بدانید که قطعا در توهم به سر می برید! اینجا اوضاع خیلی بدتر از آن چیزی است که بتوانید تصورش را بکنید.

اینجا قطعه هنرمندان است، مراقب باشید کله‌پا نشوید

قطعه هنرمندان آرامستان اراک حدود ۲۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و تاکنون حدود ۳۰ هنرمند در این قطعه به خاک سپرده شده اند.

یک تابلوی نازیبا تنها نشانی است که در محدوده این آرامستان می تواند شما را به سمت قطعه هنرمندان راهنمایی کند، گویا هنرمندان حتی در آرامستان نیز سهم چندانی از توجه ندارند چرا که شما پس از گذر از قطعات ساماندهی شده تروتمیز که در برخی از آنها فضاهای بعضا لاکچری با خیابان بندی و فضای سبز و ... برای درگذشتگان در نظر گرفته شده، در گوشه ای در انتهای آرامستان، تابلوی سفید رنگی را می بینید که عنوان "قطعه هنرمندان" روی آن درج شده، ولی آنچه بیش از این تابلو در این محدوده خودنمایی می کند، حجم زیاد زباله های ساختمانی است که اطراف قطعه و داخل آن را به خود اختصاص داده اند، گویا اینجا نه قطعه هنرمندان که انباری برای دپوی زباله های ساختمانی آرامستان است!

لازم نیست برای دیدن این زباله ها اطراف قطعه را بنگرید، چراکه از همان ابتدا با آنها روبرو می شوید، اصلا هنگام ورود به قطعه باید مواظب باشید پایتان به این زباله ها گیر نکند و به قول امروزی ها کله پا نشوید، پس از آنکه به سلامت وارد قطعه شدید باز هم به جای مشاهده هرگونه فضاسازی متناسب با عنوان قطعه و در شان هنرمندان، تپه هایی از نخاله های ساختمانی را در سمت چپ و مجموعه ای از بلوک هایی که قرار است در نقاطی از آرامستان بکار گرفته شوند را در سمت راست قطعه می بینید، گویا هنرمندان به جز پذیرفتن نخاله ها مسئولیت نگهداری از مصالح ساختمانی را نیز برعهده گرفته اند!

این قطعه دیوارکشی نشده، خاکی است و در روزهای پنجشنبه و جمعه که سیل مردم به آرامستان سرازیر می شود، نقش پارکینگ را هم ایفا می کند و مردم خودروهایشان را در این فضا پارک می کنند، در مجموع، هیچ چیز این قطعه به فضایی که به صورت ویژه برای هنرمندان درگذشته در نظر گرفته شده باشد، نمی خورد.

با شنیدن عنوان "قطعه هنرمندان" آدمی فضایی را مملو از گل و درخت، همراه با فضاسازی ها و نمادهای خاص تصور می کند، گویی انتظار دارید روح هنرمندانه ای در این قطعه جاری باشد، اما دریغ از ذره ای توجه، اینجا جز چند درختی که به احتمال بسیار زیاد توسط خاندان هنرمندان درگذشته لابلای قبرها کاشته شده چیزی تحت عنوان فضاسازی به چشم نمی خورد، چه رسد به گل و نماد و امثال آن!

قطعا اگر این فضا فوق لاکچری هم بود فرقی به حال هنرمندان از دست رفته نمی کرد، بویژه آنکه آنها در زمان زنده بودن هم خیر چندانی از این شهر و استان ندیدند و مهاجرت بسیاری از آنها از این استان، گواهی بر این مدعاست، اما در نظر گرفتن چنین عنوانی در آرامستان شاید قرار بوده ادای دینی هرچند کوچک از سوی این شهر نامهربان به هنرمندان، به آنان باشد، اما به نظر می رسد آرامستان اراک در حال حاضر ادای این ادای دین را در می آورد.

بویژه اینکه خانواده هنرمند درگذشته باید پروسه ای را برای اینکه عزیزشان را در این قطعه به خاک بسپارند طی کنند و ارشاد باید هنرمند بودن متوفی را تایید کند و با این وصف این قطعه حداقل از نگاه مردم یک قطعه ویژه محسوب می شود.

قطعه هنرمندان، انبار نخاله ها و مصالح ساختمانی آرامستان

فرزند یکی از هنرمندان متوفی با انتقاد از وضعیت کنونی قطعه هنرمندان آرامستان اراک، افزود: در زمان تحویل قبر در قطعه هنرمندان، یکی از مسئولان مبلغ واقعی قبر را ۲۵ میلیون تومان عنوان کرد و گفت، در صورتی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاییدیه ای در خصوص هنرمند بودن متوفی ارائه کند، ۹۰ درصد تخفیف جهت دفن هنرمند در این محدوده اعمال می شود و ما با دریافت این گواهی در نهایت، مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خرید قبر در این قطعه پرداخت کردیم.

وی بیان کرد: متاسفانه وضعیت قطعه بسیار اسفبار است، دپوی نخاله های ساختمانی و بلوک هایی که از بخش های مختلف آرامستان در این قطعه جمع شده است، این بخش از آرامستان را تبدیل به انباری برای آرامستان تبدیل کرده است که به هیچ عنوان در شان هنرمندان نیست.

برای آگاهی از کم و کیف اقدامات انجام شده توسط آرامستان اراک در قبال این قطعه، با مدیرعامل آرامستان گفت و گو کردیم.

آدینه، در خصوص ساماندهی قطعه هنرمندان آرامستان اراک اظهار کرد: این قطعه به هیچ عنوان در شان و جایگاه مردم و هنرمندان اراکی نیست و ساماندهی آن در اولویت کاری قرار دارد.

نخاله ها برای دیوارکشی دپو شده است

وی با اشاره به اینکه با پیمانکار پروژه مسطح سازی قطعه عقد قرارداد شده است، در خصوص نخاله های دپو شده در محوطه قطعه هنرمندان گفت: به منظور دیوارکشی و انجام پروژه ساماندهی قطعه هنرمندان، در حال جداسازی آجرها از نخاله ها هستیم تا برای دیوارکشی به طول ۶۰ سانتی متر استفاده شود و کف قطعه نیز موزاییک خواهد شد.

آدینه با تاکید بر اینکه امروز با توجه نیازهای موجود، آرامستان اراک به یک مجتمع کارگاهی تبدیل شده است و در همین لحظه ۵ پیمانکار بزرگ در بخش های مختلف مشغول به کار هستند، افزود: اخیرا قرارداد موزاییک کاری قطعات منعقد شده است و قطعه هنرمندان نیز از جمله اولویت های این پروژه است و در تابستان جاری حتما موزاییک کاری و مسطح سازی آن انجام می شود.

بلوک ها به آرامستان جدید منتقل می شوند/کار تا ۴۰ روز آینده آغاز می شود

وی با بیان اینکه دپوی این نخاله ها در قطعه موقت است، افزود: بلوک های دپو شده نیز به منظور دیوارکشی آرامستان جدید در این منطقه انباشت شده است چراکه این قطعه به آرامستان جدید نزدیک است، فضایی مسطح دارد و جابجایی آن راحت تر است و حداکثر برای زمانی حدود یک ماه انباشت شده و به محض دریافت دستور برای آماده سازی آرامستان جدید این بلوک ها منتقل می شود.

مدیرعامل آرامستان اراک گفت: عملیات ساماندهی عمرانی این قطعه با هماهنگی اداره کل ارشاد استان حداکثر تا ۴۰ روز آینده آغاز می شود، البته این عملیات باید پیش از اینها آغاز می شد.

وی وسعت قطعه هنرمندان آرامستان اراک را حدود ۲۵۰۰ متر مربع دانست و افزود: این وسعت برای مسطح سازی و موزاییک کاری با توجه به وسعت و مساحت کل ارامستان اراک بسیار کم است به همین دلیل ساماندهی این بخش از آرامستان با جدیت انجام می گیرد و در اسرع وقت طی جلسه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این قطعه را از وضعیت کنونی خارج می کنیم.

گفته می شود که قیمت هر قبر در قطعه هنرمندان حدود ۲۵ میلیون تومان است که با توجه به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمند بودن متوفی را تایید کند ۹۰ درصد تخفیف لحاظ می شود و در واقع برای هر قبر در این قطعه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.

آدینه در خصوص قیمت قبرهای قطعه هنرمندان گفت: اکثریت مطلق آرامستان اراک شامل قطعات عمومی است و مبلغی حدود ۲ میلیون تومان برای ارائه خدماتی چون کفن و دفن، شست و شو، نصب موزائیک اطراف قبر، فضای سبز و آبیاری و نگهداری دریافت می شود و قطعه هنرمندان نیز شامل این شرایط می شود.

وی اضافه کرد: قطعه هنرمندان یک قطعه عمومی محسوب می شود و در واقع فروش قبر در آن انجام نمی گیرد و پس از تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه متوفی یکی از هنرمندان شهرستان اراک است، در این قطعه به صورت رایگان دفن می شود و تنها رقمی حدود ۲ میلیون تومان برای ارائه خدمات دریافت می شود.

مدیرعامل آرامستان اراک با تاکید براینکه در کل آرامستان اراک به هیچ عنوان قبری با رقم ۲۵ میلیون تومان وجود ندارد، افزود: قیمت قبر در قطعات ویژه آرامستان اراک که مسطح سازی شده و شامل حجره هایی است، به رقم ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد و در هیچ نقطه دیگری از ارامستان رقم بیشتری برای قبر وجود ندارد.

آدینه بیان کرد: نقشه برداری قطعه انجام شده است، بخشی از آرامستان تبدیل به پیاده راه و بخشی از آن تبدیل به فضای سبز می شود و در آرامستان جدید نیز در صورت لزوم قطعه ای ویژه هنرمندان اختصاص خواهد یافت.

در حال حاضر وضعیت قطعه هنرمندان طبق توصیفات و مشاهدات خبرنگار ایسنا، نابسامان و در هم ریخته است و باید منتظر ماند و دید که آرامستان تا ۴۰ روز آینده چه برنامه ای برای این قطعه خواهد داشت.

البته بی توجهی متولیان فرهنگ و هنر استان به این بخش نیز سوال برانگیز است، در واقع قطعا مسئولیت آنها در این حوزه، تنها به صدور گواهی مبنی بر هنرمند بودن فرد درگذشته خلاصه نمی شود و نظارت بر آنچه در این قطعه می گذرد و حفظ شان کسانی که عمری را برای حفاظت از فرهنگ و هنر این سرزمین صرف کرده اند، یکی از وظایف مهم این مجموعه است تا حرمت آنها حتی پس از مرگ نیز حفظ شود.

در نظر گرفتن فضایی ویژه برای یک قشر، نباید تنها وسیله ای برای ابراز فضل مدیران شهری و فرهنگی اراک در جلسات و گردهمایی ها در حوزه توجه به ابعاد مختلف خدمات شان باشد و آنچه در حوزه خدمات رسانی حتی در آرامستان اتفاق می افتد باید با آنچه ادعا می شود، اگر یکی نیست، حداقل نزدیک باشد، نه چنین دیر و نه چنان دور.

نکته مهم اینجاست که این قطعه محدوده ای تازه ساز نیست و آرامستان اراک سال ها برای ساماندهی آن فرصت داشته، اما گویی اولویتی در این خصوص احساس نکرده است و البته در این اولویت ندادن ها جای خالی نظارت متولیان فرهنگی دیده می شود و حالا باید منتظر ۴۰ روز آینده برای ساماندهی این قطعه بمانیم!

وضعیت نابسامان این قطعه تنها یکی از نابسامانی ها در این شهر است و باید منتظر ماند و دید که شورای شهر جدید چگونه در این عرصه نقش آفرینی خواهد کرد و شهرداری در دوره جدید شورای شهر چه عملکردی را در خصوص خدمات شهری به نمایش خواهد گذاشت.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۳۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت