مرمت شیشه‌های تاریخی شکسته بیروت

سرنا_موزه بریتانیا چند اثر تاریخی را که بر اثر انفجار سال گذشته در لبنان آسیب دیده‌اند مرمت می‌کند.

مرمت شیشه‌های تاریخی شکسته بیروت

خبرگزاری فرانسه نوشت: موزه بریتانیا هشت اثر تاریخی شیشه‌ای را که بر اثر انفجار سال گذشته بندر بیروت صدمه دیدند مرمت خواهد کرد.

این هشت ظرف شیشه‌ای پس از آن‌که انفجار مهیبی بیروت را در چهارم اوت ۲۰۲۰ لرزاند تکه تکه شدند.

متخصصان صدها تکه شیشه را با حمایت مالی بنیاد هنرهای زیبای اروپا (TEFAF) در لابراتوارهای این موزه که در لندن واقع شده‌اند به یکدیگر متصل خواهند کرد.

رئیس بنیاد هنرهای زیبای اروپا در این خصوص بیان کرد: «این آثار از نظر تاریخی، هنری و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردارند. بازگشت آن‌ها به وضعیت سابق نماد قدرتمندی از بهبود پیدا کردن پس از حادثه‌ای مهیب است.»

این آثار در بخشی از موزه باستان‌شناسی دانشگاه آمریکایی بیروت در کنار مجموعه‌ای شامل ۷۴ ظرف شیشه‌ای که به دوره‌های مختلف تاریخ تعلق دارند نگهداری می‌شدند. بر اثر انفجار این آثار به صدها تکه تبدیل شدند و تکه‌های آن‌ها با تکه‌ شیشه‌های پنجره‌ها مخلوط شد. در این میان فقط ۱۵ ظرف قابل مرمت بودند و فقط امکان ارسال هشت مورد از این ظروف به لندن وجود داشت.

این ظروف که به قرن نخست پیش از میلاد تعلق دارند گواهی از روند تکاملی ساخت شیشه در لبنان به شمار می‌روند. در این بین گمان می‌رود دو ظرف از سوریه و مصر به لبنان منتقل شده باشند.

این آثار پس از مرمت و پیش از بازگشت به لبنان به طور موقت در موزه بریتانیا نمایش داده می‌شوند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۶۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت