فصل سوم کاوش نجات بخشی محوطه باستانی مرسین

سرنا_سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مرحله جدید کاوش باستان‌شناسی و نجات بخشی محوطه باستانی مرسین آغاز شد.

فصل سوم کاوش نجات بخشی محوطه باستانی مرسین

حمیدرضا دوست‌محمدی 9 مردادماه 1400 با اعلام این خبر افزود: فصل سوم کاوش نجات بخشی این محوطه باستانی به سرپرستی "عطا حسن‌پور " و با مدیریت "مهرداد ملک‌زاده" از امروز آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: این فصل از کاوش با هدف تکمیل مطالعات و با استقرار 2 هیئت باستان‌شناسی برای تسریع در انجام کار و کاوش سطح بیشتری از محوطه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این گورستان متعلق به دوره‌های عصر آهن ۳ (دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی) است، اضافه کرد: کاوش نجات‌بخشی گورستان مرسین از اواسط تابستان ۱۳۹۳ آغاز شده است.

دوست‌محمدی با بیان اینکه احتمال می‌رود بیش از ۲ هزار گور در منطقه باشد، تصریح کرد: مجموعه‌های سفالی و زیورآلات یافت شده از این منطقه متعلق به کوچندگان است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: در فصل‌های پیشین کاوش در گورستان مرسین، نمونه‌های ارزشمندی از سفالینه‌های معروف به سفال نخودی غربی جدید که نشانگر آثار عصر آهن یا دوره ماد بوده، کشف شد.

او بیان کرد: بر اساس آزمایش‌های رادیو کربن در سال 1393 مشخص شد، یافته‌های این گورستان به حدود 450 سال قبل از میلاد برمی‌گردد و این یافته‌ها نقش مهمی در بازسازی زندگی و طرز معیشت اواخر دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی دارد.

محوطه مرسین در شرق روستای تلاجیم و در ارتفاعات شرق رودخانه سفیدرود در بخش پشتکوه شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۲۱۶۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت