کشف یک کتیبه با نام «زرتشت» در مرودشت فارس برای نخستین بار

 پژوهشگران ایرانی از کشف یک کتیبه تاریخی که نام «زرتشت» بر روی آن حک شده خبر دادند. این کتیبه مربوط به اواخر دوره ساسانی در حوالی شهر استخر در مرودشت فارس کشف شده است.

کشف یک کتیبه با نام «زرتشت» در مرودشت فارس برای نخستین بار

این سنگ نبشته که در شش سطر به زبان پهلوی نگارش شده در ابعاد ۴۰ در ۳۵ سانتیمتر است که به دلیل فرسایش آن باستانشناسان با روشهای تخصصی آن را خوانده و ترجمه کرده اند. مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید می گوید قبلا در اسناد کاغذی نام زرتشت آورده شده بود اما برای نخستین بار است که نام «زرتشت» بر روی یک کتیبه دیده می شود.

شهرستان مرودشت به دلیل دارا بودن موقعیت خاص تاریخی کتیبه‌ها و اسناد مهم تاریخی و باستانی فراوانی در خود جای داده است. از دوره ساسانی سنگ نوشته‌های متعددی دراین شهر بجا مانده که برخی وابسته به شاهان و درباریان و بخشی دیگر بوسیله مردم عادی در دل کوهستان‌های این دشت به نگارش درآمده‌اند که بدلیل قرار گرفتن در مکانهایی مانند دیواره صخره و بر فراز کوه و دامنه ، در معرض آسیب بیشتر بواسطه شرایط جوی و محیطی قرار دارند.

به گفته یک کارشناس ارشد مرمت آثار باستانی «پدیده آب شستگی» از مهم ترین آسیب هایی است که این آثار ارزشمند را تحت تاثیر قرار می دهد.

طی کاوشهای باستانی چند سال اخیر بیش از ۲۵ کتیبه کشف شده که همگی مورد خوانش قرار گرفته اند. آقای اتابکی پژوهشگر آزاد در این باره می گوید:«یکی از کتیبه‌های بی‌نظیری که ما اخیرا در حوالی شهر استخر و دامنه شرقی کوهستان نقش رستم کشف نمودیم، کتیبه‌ای است که پس از خوانش آن دریافتیم، نام «دادار امهر سپند» (آفریدگار مقدس) و «زرتشت» (پیام‌آور بزرگ ایرانی) در آن یاد شده است».

اتابکی درمصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره اهمیت این کتیبه گفت: «هر چند نام اشو زرتشت در میان متون اوستایی و نسخه‌های پهلوی و در شعر شاعرانی چون خاقانی، فردوسی، نظامی، مولانا، حافظ به فراوانی یاد شده، اما ما برای نخستین بار، نام این پیام‌آور ایرانی را بروی یک سنگ نوشته مشاهده نمودیم که در نوع خود بی‌نظیر است».

زرتشت یگانه پیامبر ایران باستان و از او بعنوان نخستین فیلسوف شناخته‌شدهٔ جهان نام برده شده‌است. نبرد نیروهای خیر و شر مضمون اصلی فلسفهٔ اوست و به پیروانش آموخته که جهان هستی میدان نبرد نیروهای خیر و شر است و انسان آزاد است جایگاه خود در این مبارزه را انتخاب کند.

 

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۵۶۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت