مریم کریمی، هنرمندِ رشته سوزن‌دوزی، درگذشت

مریم کریمی، هنرمند پیشکسوت صنایع دستی در رشته سوزن‌دوزی، بر اثر کهولت سن درگذشت.

مریم کریمی، هنرمندِ رشته سوزن‌دوزی، درگذشت

به همین مناسبت، پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پیام زیر را منتشر کرد:

«...  استادان و پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران، ارزشمندترین دارایی هنری این مرزوبوم محسوب می‌شوند که از طریق آموزش مبانی نظری و فنون علمی این هنرها به نسل جوان، این شعله فروزان را همواره زنده نگه داشته‌اند.

مریم کریمی از ۱۲ سالگی سوزن‌دوزی را زیرنظر استادان این هنر در بخش ایرندگانِ استانِ سیستان و بلوچستان فرا گرفت و بیش از ۶۰ سال در این حوزه فاخر هنری فعالیت داشت.

این‌جانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم آن شادروان و جمیع هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تسلیت عرض می‌کنم و برای روح آن هنرمند عزیز، از خداوند متعال آرامش و غفران الهی را مسئلت دارم.»

این هنرمند سال ۱۳۲۵ در روستای گنز ایرندگان از توابع شهرستان خاش به دنیا آمد و از سنین کودکی مانند همه دختران بلوچ، این هنر زیبا را نسل به نسل از دستان مادر خود فرا گرفت و به فرزندان و شاگردانش انتقال داد.

مریم کریمی در کنار اساتید نام آشنا همچون مهناز جمالزهی ایرندگانی، مهتاب نوروزی، شهناز خلیلی و زرخاتون عظیمی از پیشکسوتان عصر طلایی هنر سوزن دوزی در چند دهه اخیر بود و با خلق آثار ماندگار، کم‌نظیر و هنرمندانه‌اش توانست محبوب و نامدار شود.

آثار ارزشمند این هنرمند، دارای مهر اصالت یونسکو در طرح‌های مختلف رشته سوزن‌دوزی، سکه‌دوزی و آئینه‌دوزی بوده و آثارش به تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور هم راه یافته است.

مریم کریمی، هنرمندِ رشته سوزن‌دوزی، درگذشت

کد مطلب: ۳۵۸۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت