کشف تصادفی یک سکه مهم

مردی در فرانسه موفق به کشف یک سکه تاریخی شده است که بر روی آن یکی از معدود تصاویر موجود از یکی از امپراتورهای روم وجود دارد.

کشف تصادفی یک سکه مهم

 چندی پیش یک سکه ۱۲۰۰ ساله نقره نادر که تصویر «شارلمانی» امپراتور روم بر روی آن نقش بسته است، در فرانسه کشف شد. این سکه که بر روی آن یکی از معدود تصاویر به‌جای‌مانده از «شارلمانی» وجود دارد، بلافاصله از یکی از سایت‌های خرید و فروش آنلاین سردرآورد و مسیر آن در نهایت به موزه‌ای در آلمان منتهی شد.

 

این سکه زمانی کشف شد که مردی در فرانسه در پی کمبود بودجه کافی برای ساخت خانه به سراغ مجموعه سکه‌ای که از پدربزرگش به ارث برده بود رفت و این سکه را در بین آن‌ها کشف کرد و آن را در یک وب‌سایت به فروش گذاشت.

گروهی از کارشناسان تاریخ و باستان‌شناسی موزه‌ای در آلمان با مشاهده این سکه در وب‌سایت خرید و فروش آنلاین، این اثر را به عنوان یکی از سکه‌های تاریخی «شارلمانی» شناسایی کردند.

«شارلمانی» که با نام «کارل بزرگ» هم شناخته می‌شود، پادشاه فرانک‌ها بود و نخستین فرمانروایی محسوب می‌شد که پس از سقوط امپراتوری روم غربی در قرن پنجم میلادی، اروپای غربی و اروپای مرکزی را متحد کرد.

فقط ۵۰ مورد از سکه‌های نقره متعلق به دوران حکومت «شارلمانی» وجود دارد که تصویر چهره او بر روی آن‌ها نقش بسته است. بر روی اغلب سکه‌های به‌جای‌مانده از این دوران فقط نام این امپراتور وجود دارد.

در سمت دیگر سکه‌ای که اخیرا کشف شده است، ساختمانی به تصویر کشیده شده که صلیب در مرکز آن قرار دارد.

دو فرضیه در مورد این سکه‌ها وجود دارد؛ نخست این‌که سکه‌های مشابه این مورد،‌ در سال پایانی زندگی «شارلمانی» که بیمار شده بود ضرب شده‌اند. فرضیه دیگر آن است که این سکه‌ها برای گرامیداشت تاج‌گذاری امپراتور ضرب شده‌ و به عنوان پول کاربرد نداشته‌اند.

کارشناسان معتقدند ارزش دقیق این سکه‌ها در آن زمان را نمی‌توان تشخیص داد ولی احتمالا با استفاده از ۱۰ یا ۱۲ سکه مشابه امکان خرید یک گاو وجود داشته است.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۸۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت