حقابه میراث جهانی شوشتر حفظ می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: در جلسه‌ای که با مدیران سازمان آب و برق خوزستان داشتیم، قول مساعد داده شد که با توجه به خشکسالی موجود، حقابه میراث جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر حفظ شود.

حقابه میراث جهانی شوشتر حفظ می‌شود

استان خوزستان با ثبت سه پرونده جهانی و دارا بودن ظرفیت‌های دیگر، یکی از مقاصد گردشگران از اقصی‌نقاط دنیا است. یکی از این میراث کهن، آسیاب‌های ثبت جهانی در شوشتر است که در نوروز امسال بیش از ۱۲ هزار نفر از این مجموعه آبی دیدن کردند؛ اما در سال‌های اخیر و با توجه به شرایط خشکسالی، ضرورت تأمین حقابه این آثار بیش از پیش باید مدنظر قرار گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان یکشنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در پاسخ به این سؤال که برای حقابه میراث جهانی شوشتر چه برنامه‌ریزی‌ای صورت گرفته تا این سازه با کمترین آسیب فصل گرما را پشت سر بگذارد؟ عنوان کرد: مطابق قوانین و مقررات و نیز پرونده ثبت جهانی، یکی از تعهدات وزارت نیرو تأمین کردن حقابه منظومه سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر است.

احمدرضا حسینی‌بروجنی بیان کرد: مادامی‌که آب در این سازه‌ها جریان داشته باشد، آسیبی از این حیث آثار را تهدید نمی‌کند؛ چراکه نوع ملات و مصالح سازه‌های آبی شوشتر و سایر آثاری که با آب عجین‌شده هستند به‌گونه‌ای است که تا زمانی که آب در خود دارند آسیب کمتری می‌بینند.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر و احداث سدهای بالادستِ سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر، حقابه این سازه‌ها کاهش پیدا کرده و به‌تبع، آسیب‌هایی نیز به بدنه این سازه‌ها وارد آمده که در این خصوص کماکان همه تلاش ما این است تا با اقدامات حفاظتی و مرمت‌های سالانه، این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که شوری آب نیز مزید بر علت شده و بخشی از فرسایش سازه‌ها را تشدید کرده است، افزود: در خصوص این مشکلات، مکاتبات فراوانی از جانب ما با وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان انجام شده است که خوشبختانه مسئولان این دو نهاد و ارگان نیز تا جای ممکن کمک کرده‌اند تا این روند به‌گونه‌ای طی شود که سازه کمترین آسیب را ببیند.

وی با اشاره به این‌که هفته گذشته نشستی نیز با حضور مدیران سازمان آب و برق خوزستان در محل معاونت عمرانی استانداری داشتیم، تصریح کرد: در این جلسه بار دیگر موضوع حقابه برای سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر را متذکر و خواستار این شدیم که با توجه به کم‌بارشی سال گذشته و خشک‌سالی موجود، حقابه را حتماً برای میراث جهانی شوشتر داشته باشیم که خوشبختانه مسئولان هم قول مساعد دادند که حقابه این اثر جهانی حفظ شود.

حسینی‌بروجنی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد در راستای اجرای تعهدات سازمان آب و برق، این سازمان لای‌روبی سازه‌ها را نیز باهدف حفاظت از مجموعه انجام دهد.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۵۸۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت