تماشای مجازی نقاشی‌های ماقبل تاریخ

این روزها نمایشگاهی در یکی از شهرهای فرانسه برگزار شده است که برای بازدیدکنندگان امکان بازدید مجازی از «غار کاسکو» را فراهم می‌کند.

تماشای مجازی نقاشی‌های ماقبل تاریخ

اولین نقش‌هایی که از بشر یافت شده است در درون غارها بوده‌اند. غارهایی چون لاسکو در فرانسه و آلتامیرا در اسپانیا از قدیمی‌ترین غارهای دنیا هستند که نقاشی‌هایی بر دیوارهای آن ها کشف شده است. در ایران هم غار میرملاس که در کوهدشت لرستان قرار دارد از قدیمی‌ترین غارهایی است که نقاشی‌هایی بر دیواره‌های آن ثبت شده است. از این غارها به عنوان سرمایه‌های تاریخی بشر یاد می‌شود. عموم نقوشی که بر دیوار این غارها وجود دارند، جنبه‌های آئینی و جادوی داشته‌اند و بازگو کننده شکل زندگی مردمان ابتدایی هستند.

غار کاسکو با لاسکو متفاوت است. لاسکو (فرانسوی: Lascaux‎) در جنوب‌غربی فرانسه است  و در تاریخ هنر و علاقه‌مندان،  بسیار نامدار است. درون این غارها تعدادی از بهترین هنرهای دوره پارینه‌سنگی نوین وجود دارند. این نگاره‌ها قدمتی برابر با ۱۷٬۳۰۰ سال دارند.

 غار کاسکو (انگلیسی: Cosquer Cave) در مارسی در سواحل جنوبی فرانسه واقع شده‌است و در نزدیکی کوه مرگیو قرار دارد. دهانهٔ ورودی به غار ۳۷ متر (۱۲۱ فوت) زیر آب است؛ که این به دلیل افزایش سطح آب دریا در دوره هولوسن است.  این غار در سال ۱۹۸۵ توسط غواص هنری کاسکو شناخته شد و تا سال ۱۹۹۱، هنگامی که سه تن از غواصان در غار غرق شدند و درگذشتند، وجود آن تا سال ۱۹۹۱ منتشر نشد. عموم این غارها نقوشی شبیه به حیواناتی چون گاو را بر دیواره‌های خود دارند. نقوشی که با کمک فرو رفتگی‌ها و برجستگی‌های نامتقاران دیوار، حالتی حجم دار به بدن نقاشی شده حیوان داده‌اند. 

برش عرضی تونل ورودی به غار کاسکو و سطح کنونی دریا

حالا این روزها نمایشگاهی در یکی از شهرهای فرانسه برگزار شده است که برای بازدیدکنندگان امکان بازدید مجازی از «غار کاسکو» را فراهم می‌کند.

به دنبال نگرانی‌هایی درباره خطر از دست رفتن غار ماقبل‌ تاریخ «کاسکو» بر اثر افزایش سطح آب، یک نمایشگاه مجازی امکان بازدید از این غار را فراهم کرده است.

این نمایشگاه در شهر بندری «مارسی»‌ واقع در فرانسه برگزار شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند نسخه‌ بازسازی‌شده این غار ۳۰,۰۰۰ را تماشا کنند.

این نمایشگاه بصری و شنیداری،‌ کپی‌هایی از نقاشی‌های ماقبل‌تاریخ این غار را به نمایش می‌گذارد.

«غار کاسکو»‌ در سال ۱۹۸۵ توسط «هنری کاسکو»‌ که یک غواص بود در اعماق سواحل «مارسی»‌ کشف شد.

این نمایشگاه که برگزاری آن سال‌ها زمان برده است به عموم مردم این امکان را می‌دهد تا بتوانند در این غار از آن  بگردند؛ البته در حال حاضر فقط راه رفتن در ۲۰ درصد از این غار امکان‌پذیر است.

مقامات می‌گویند بخش‌های خشک این غار به دلیل تاثیرات تغییرات اقلیمی در خطر زیر آب رفتن قرار دارند. این غار به دلیل آثار هنری که بر روی دیواره‌های آن وجود دارد به شهرت رسیده است.

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۶۰۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت