کشف یکی از اولین مساجد جهان در سرزمین‌های اشغالی

باستان‌شناسان در صحرای نِگِب واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی بقایای یک مسجد باستانی را کشف کردند که در زمره اولین مساجد جهان قرار می‌گیرد.

کشف یکی از اولین مساجد جهان در سرزمین‌های اشغالی

مسجد ۱۲۰۰ ساله در صحرای نِگِب نمونه یکی از اولین مسجدهایی است که همزمان با گذار از حکمرانی مسیحیت به اسلام در این منطقه ساخته شدند. مسجد مذکور شامل یک اتاق مربعی و دیواری به سمت قبله است و یک طاقچه به سمت جنوب دارد.  

باستان شناسان سه سال پیش یک مسجد دیگر را با قدمتی مشابه در همان نزدیکی‌ها کشف کردند که حالا از هر دوی آن‌ها به عنوان اولین مساجد جهان یاد می‌شود.

محققان همچنین بناهایی با ویژگی‌های معماری مسیحیان و مسلمانان و یک خانه روستایی بیزانسی را در این منطقه کشف کرده‌اند. بسیاری از سازه‌های دوران اسلام در این منطقه خانه‌هایی از جنس خشت خام بودند. به احتمال زیاد ساکنان همین خانه‌ها بودند که در مسجد باستانی کشف شده به عبادت می پرداختند.

۴۰۰ متر در شمال این مسجد یک عمارت اسلامی از قرن هشتم تا نهم میلادی وجود دارد که اتاق‌های آن به دیوار نقش‌های قرمز و زرد مزین شده و کف آن را سنگ یا مرمر پوشانده است. ظروف غذاخوری مجلل و مصنوعات شیشه ای منقش به طرح حیوانات و گیاهان از ثروت ساکنان این عمارت حکایت دارد.

به گفته محققان درگیر در این کاوش، شواهدی که تاکنون جمع آوری شده است اطلاعات جدیدی را درباره ورود اسلام، حکومت و فرهنگ‌های جدید به منطقه نگب به دست می‌دهد.   

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۰۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت