پیدا شدن «صورت هرکول» که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش در عمق دریا غرق شده بود

صورت هرکول (face of Hercules) که ۲۰۰۰ سال پیش گم شده بود، در یک کشتی غرق شده رازآلود پیدا شد.

پیدا شدن «صورت هرکول» که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش در عمق دریا غرق شده بود

این مجسمه  ۹ فوتی از الهه یونانی در قرن اول پیش از میلاد مسیح در زیر امواج جزیره یونانی آنتیکیترا غرق شد. این مجسمه که برای یک رومی بسیار ثروتمند ساخته شده بود، تا سال ۱۹۰۰ میلادی در دل دریا باقی ماند وقتی که کشتی غرق شده کشف شده و مجسمه که سرش گم شده بود از دل آب بیرون آورده شد. اکنون در شرایطی که مجسمه بدون سر در موزه باستان شناسی ملی در شهر آتن به نمایش گذاشته شده، باستان شناسان سر گمشده او را پیدا کرده اند که شبیه صورت هرکول است.

 

پیدا شدن صورت هرکول پس از 2000 سال

پیدا شدن صورت هرکول پس از 2000 سال

این سر مجسمه همراه با اشیای تاریخی دیگری در منطقه ای که با چندین تن سنگ پوشانده شده بود (سنگ هایی که دراثر زلزله در یک تاریخ نامشخص همراه با مجسمه به درون دریا سقوط کرده بودند) پیدا شده است. باستان شناسان به کمک تکنیک های پیچیده توانستند این سنگ ها را کنار زده و سر مجسمه را بازیابی کنند. به نظر می رسد که مقصد نهایی این مجسمه شهر روم بوده است. کشتی غرق شده بار بسیار بزرگی را همراه با اشیاء مختلف حمل می کرد که شامل مجسمه های مرمری و برنزی متعددی بود. در قرن اول پیش از میلاد مسیح، رومیان بسیار ثروتمند سفارش ساخت مجسمه هایی را برای باغچه های شخصی شان می دادند. این مجسمه ها با کشتی به روم یا دیگر مقاصد ارسال می شد. کشتی پیدا شده در این ماجرا به سمت غرب می رفت که احتمالاً به سمت شهر روم بوده اگر چه سند محکمی در تایید این ادعا وجود ندارد.

علت غرق شدن کشتی نیز احتمالا طوفان بوده و تحقیق در مورد آن ادامه دارد. اکنون کارشناسان باستان شناسی باید ثابت کنند که این سر هرکول به همان مجسمه بدون سر در موزه شهر آتن تعلق دارد. هراکلس را هرکولس به خاطر ریش، فرم ویژه صورت، موها، چماق و پوست شیرش، ظاهر شناخته شده و واضحی داشته است. نمونه هایی از مجسمه اصلی توسط یک مجسمه ساز یونانی به نام لیسیپوس در قرن چهارم پیش از میلاد مسیح ساخته شده بود. در صورت اضافه شدن سر کج هرکولس به بدنه مجسمه، ارتفاع کلی آن به ۹ فوت و دو اینچ خواهد رسید. کشتی غرق شده آنتیکیترا در سال ۱۹۰۰ توسط گروهی از غواصان کشف شد و پس از آن بارها مورد کاوش قرار گرفت.

منبع: روزیاتو
کد مطلب: ۳۶۰۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت