لندن مجبور شد آثار تاریخی «بنین» را به نیجریه بازگرداند

مسوولان یکی از موزه‌های واقع در لندن ده‌ها اثر تاریخی از جمله برنزهای بنین را به نیجریه بازمی‌گردانند.

لندن مجبور شد آثار تاریخی «بنین» را به نیجریه بازگرداند

مسوولان موزه «هورنیمان» اعلام کردند ۷۲ گنجینه تاریخی بنین از جمله برنزهای بنین را به نیجریه بازمی‌گردانند.

متولیان این موزه که در لندن واقع شده است، همگی با واگذاری مالکیت این آثار تاریخی به دولت نیجریه موافقت کردند.

به این ترتیب موزه «هورنیمان»  به نخستین موسسه‌ای تبدیل می‌شود که توسط دولت بریتانیا تاسیس شده است و گنجینه‌هایی را که توسط نیروهای بریتانیا در سال ۱۸۹۷ از «بنین»‌ غارت شده‌اند به نیجریه بازمی‌گرداند.

حدود ۱۰,۰۰۰ اثری که در جریان هجوم به «بنین» غارت شده‌اند در ۱۶۵ موزه و بسیاری از مجموعه‌های خصوصی سراسر جهان نگهداری می‌شوند. «موزه بریتانیا» در لندن از ۹۰۰ اثر تاریخی بنین نگهداری می‌کند و بزرگترین مجموعه آثار بنین در جهان را در اختیار دارد.

هفته گذشته نیز دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج اعلام کردند بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی بنین را بازمی‌گردانند.

دولت نیجریه در ماه ژانویه خواستار استرداد آثار تاریخی غارت‌شده بنین شد. مقام‌های این کشور قصد دارند آثاری که بازگردانده می‌شوند را در موزه «هنرهای آفریقای غربی» نگهداری کنند. این موزه در سال ۲۰۲۵ افتتاح خواهد شد.

پرفسور «دن هیکس»، استاد رشته باستان‌شناسی معاصر دانشگاه آکسفورد، تصمیم موزه «هورنیمان» برای بازگرداندن این آثار تاریخی را «بی‌نهایت پراهمیت» توصیف کرد.

این استاد دانشگاه در کتابی که با عنوان «موزه‌های بریتانیا» منتشر کرده است، ۱۶۵ موسسه را به عنوان محل نگهداری برنزهای بنین شناسایی کرده است. «هیکس» معتقد است تصمیم موزه «هورنیمان» برای بازگرداندن این آثار فشار بر «موزه بریتانیا» را برای تغییر دادن موضع‌اش درباره استرداد برنزهای بنین افزایش می‌دهد.

مسوولان «موزه بریتانیا» در مقابل درخواست‌ها برای بازگرداندن ۹۰۰ اثر تاریخی متعلق به بنین که در مجموعه این موزه نگهداری می‌شود، همواره مقاومت کرده است.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۱۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت