ثبت روستای «انبوه» به عنوان نخستین روستای پایلوت گردشگری و تاریخی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از ثبت روستای انبوه عمارلو به عنوان نخستین روستای پایلوت گردشگری و تاریخی خبر داد.

ثبت روستای «انبوه» به عنوان نخستین روستای پایلوت گردشگری و تاریخی

ولی جهانی در حاشیه بازدید از بافت تاریخی روستای انبوه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی شهرستان رودبار از تلاش برای ثبت روستای تاریخی انبوه در فهرست ثبت آثار ملی خبرداد و اظهار کرد: مستند سازی و مطالعات پژوهشی در مناطق بالا محله و پایین محله این روستا با وجود حفظ بافت تاریخی در مناطق کوهستانی در حال انجام و پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با اشاره به هنر جاجیم بافی مردم این روستا افزود: یکی از اولویت‌های ما در اداره کل ثبت هنر جاجیم بافی مردم روستای انبوه در فهرست ثبت هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه در هفته آخر مهرماه سال‌جاری مقرر شد، جشن بزرگ انار چینی در روستای انبوه برگزار شود، افزود: باید دبیرخانه جشن انار چینی در اداره میراث فرهنگی گردشگری تشکیل شود و از همه ظرفیت‌های موجود در این زمینه استفاده شود، تا بتوانیم موجبات رونق اقتصادی و گردشگری را برای مردم این روستا فراهم کنیم.

جهانی با اشاره موضوع علم گردانی در ماه محرم گفت: هر ساله در روز سوم شهادت امام حسین(ع) مراسم علم گردانی توسط مردم این روستا طبق آیین و رسوم دیرینه انجام می‌شود و در صدد هستیم تا پرونده ثبت میراث معنوی علم گردانی را در دستورکار قرار بدهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خاطرنشان کرد: همچنین طی بازدیدی که از روستای جیرنده انجام شد، مقرر شد به زودی با اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی اداره‌کل میراث طرح گمانه زنی به منظور تعیین عرصه، حریم و کاوش از این روستای تاریخی انجام شود.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۱۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت