ثبت نقاشی‌های هزار ساله در غرب رود نیل

گروهی از محققان دانشگاهی در اندونزی نقاشی‌های مربوط به یک هزار سال پیش را در کرانه غربی رود نیل ثبت کردند.

ثبت نقاشی‌های هزار ساله در غرب رود نیل

تیمی از محققان دانشگاه کریستن ساتیا واکانا - Universitas Kristen Satya Wacana (UKSW) اندونزی، نقاشی‌هایی با قدمت یک هزار سال را در بقایای یک کلیسا واقع در جنوب غربی سومین کاتارکت - Cataract(آبشار) در کرانه غربی رود نیل در سودان را ثبت کردند.

این نقاشی‌ها در سال ۲۰۲۱ توسط دانشگاه خارطوم، دانشگاه نیل والی - Nile Valley University خارطوم و باستان‌شناسان سودانی کشف شد.

این کلیسا دارای یک شبستان اولیه و دو شبستان جانبی کوچک است که از خشت گل خشک شده و یک لایه آستر از آجر سوخته ساخته شده است.

چندین کتیبه یونانی بر روی برخی از دیوارهای باقی مانده از کلیسا شناسایی شده است، در حالی که در داخل محراب، با وجود آسیب قابل توجهی که به سازه وارد شده، چندین نقاشی باقی مانده است.

در زمان نخستین اکتشاف، تیم تحقیقاتی از آنجایی که از وجود محافظان و متخصصان برای حفاظت از نقاشی‌ها برخوردار نبود، بنابراین تصمیم بر آن شد که ویرانه‌های کلیسا برای حفاظت از نقاشی‌ها در برابر عوامل محیطی دوباره دفن شوند.

ثبت نقاشی‌های هزار ساله در غرب رود نیل

در آخرین مطالعه‌ای که صورت گرفته، محققان دریافتند که یکی از نقاشی‌ها که از آن محافظت بیشتری به عمل آمده، واقع بر روی دیوار شرقی محراب، تندیس‌ امانوئل مقدس در پس زمینه یک پیکرایستاده که تصور می‌شود مر یم مقدس است را نشان می‌دهد.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۲۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت