بوسان و میزبانی اکسپوی جهانی ۲۰۳۰

همایش اکسپوی جهانی ۲۰۳۰ در تاریخ هشتم نوامبر ۲۰۲۲ در شهر بوسان برگزار می‌شود. درونمایه همایش «دگرگونی بزرگ آسیایی» است که با هدف بررسی آمادگی شهر شرقی کره جنوبی برای شرکت در رقابت کسب میزبانی اکسپو سال ۲۰۳۰ میلادی برگزار می‌شود. میزبان اکسپو ۲۰۳۰ سال آینده میلادی از مان چهار نامزد نهایی با رای کشورهای جهان انتخاب خواهد شد.

بوسان و میزبانی اکسپوی جهانی ۲۰۳۰


همایش اکسپوی جهانی ۲۰۳۰ با همکاری روزنامه کوکجه و سازمان روزنامه‌نگاران آسیایی، تبلیغ توانایی شهر بوسان را از طریق رسانه‌های آسیایی، برای کسب میزبانی اکسپوی دیگری در شرق آسیا دنبال می‌کند. البته پیش‌تر کشورهای شرق آسیاییِ چین، ژاپن و کره جنوبی، میزبان دوره‌هایی از اکسپوهای جامع جهانی یا تخصصی بین‌المللی بوده‌اند. مشخصا کره جنوبی سال ۲۰۱۲ یک اکسپو تخصصی بین‌المللی را در شهر یوئسو برگزار کرد و حالا سودای میزبانی مدل بزرگ‌تر و مهمتر اکسپو را دارد.

از چندی پیش گروه موسیقی BTS که از شهرت و جایگاهی جهانی برخوردار است، برای موفقیت کره جنوبی در کسب این میزبانی فعال شد و اکنون روزنامه‌نگاران کره‌ای به میدان آمده‌اند تا از توان روزنامه‌نگاران دیگر کشورهای آسیایی نیز برای این منظور بهره گیرند.

بوسان و میزبانی اکسپوی جهانی ۲۰۳۰

بوسان کلانشهری با بزرگترین بندر در مناقصه اکسپوی ۲۰۳۰

جمهوری کره در ژوئن ۲۰۲۱ نامه نامزدی بوسان را برای میزبانی اکسپوی ۲۰۳۰ به دفتر بین المللی اکسپوها فرستاد.
بوسان دومین شهر بزرگ‌ کره جنوبی، دارای بزرگترین بندر است. تمام شهر این در اشتیاق میزبانی اکسپوف به سه دلیل قرار دارد: پیشرفته بودن، موقعیت عالی مکانی و مجرب بودن.


پیشرفته بودن

بوسان در نیم قرن گذشته نقش مهم اقتصادی را در مسیر توسعه کره داشته است. همزمان نقش مهمی در هدایت تحولات انقلاب چهارم صنعتی را داشته است.
در ۲۳ جولای ۲۰۱۹ بوسان به عنوان منطقه آزاد برای تکنولتوژیهای بلاک چین برگزیده شد تا تکنولوژی‌های خلاقانه را بیازماید و مشاغل مرتبط را پرورش دهد.
شهر زیست‌محیطی هوشمند بوسان مکامی لجستیک برای شمال شرق آسیاست.
این شهر به‌روز در حال حاضر مرکزی برای تحقیقات علوم دریایی، علوم اقیانوس و تکنولوژیهای مرتبط است.


موقعیت مکانی

بوسان قطب حمل و نقل و لجستیک است و گذرگاهی از اوراسیا تا آسیاپاسیفیک. بوسان دسترسی آسانی به زیرساختهایی چون فرودگاه‌ها، قطارهای تندرو و بندرهاست.
۴۰ میلیون نفر از کشورهای مختلف از بوسان بازدید کرده‌اند. همچنین محیط زیست طبیعی در هماهنگی با دریا شامل ۷ ساحل، رودخانه و کوه است. این شهر زنده با برگزاری رویدادهای فرهنگی از جمله جشنواره فیلم بوسان، جشنواره تک آسیا و جی استار، فرهنگ کره را تبلیغ می‌کند.


مجرب بودن

شهرداری بوسان رویدادهای بین‌المللی در ابعاد گسترده‌ای برگزار کرده استغ از جمله: بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲، اجلاس سران APEC ۲۰۰۵، اجلاس ویژه کره ASEAN در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹.
بوسان پنجمین سیزدهمین شهر بزرگ MICE در آسیا و جهان، میزبان ۲۳۹ کنفرانس جهانی بوده و زیرساخت‌های نمایشگاهی BEXCO دارد.
این کلانشهر دارای ظرفیت کامل برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ است و پتانسیل نیرومندی برای تحقق هدفهای دفتر جهانی اکسپوهاست.

بوسان و میزبانی اکسپوی جهانی ۲۰۳۰


دگرگونی جهان ما و حرکت به سوی آینده بهتر

 توسعه فناوری و اقتصاد به عنوان راهی برای زندگی بهتر و شادتر است. بشر با چالش‌های جهانی بی‌سابقه بحران اب و هوا، همه گیری و شکاف دیجیتالی مواجه است. از این رو برای رفع این موارد تغییراتی بنیادین ضروری است.
برای رسیدن به این هدف بوسان در نظر دارد میزبان نمایشگاه اکسپوی ۲۰۳۰ با درونمایه «دگرگونی دنیا و حرکت به سوی آینده بهتر» باشد.
موضوعات فرعی منتخب اینها هستند: ۱.تغییرات اقلیمی ۲.جنبه های منفی تحول دیجیتال ۳.نابرابری بین و درون ملت‌ها.
هر یک از این موضوعات فرعی با سه رکن اهداف توسعه پایدار سازمان ملل یعنی مردم، سیاره و رفاه مرتبط است.


کره تیم میزبان نمایشگاه اکسپوی ۲۰۳۰

کره‌ای ها عمیقا آرزوی این میزبانی را دارند. دولت و قوای مجریه و مقننه، بخش‌های خصوصی و دولتی در قالب یک تیم هماهنگ در این‌باره تلاش خواهند کرد. کمیته مناقصه اکسپو در ژوئیه ۲۰۲۱ راه اندازی شد تا فعالیت‌های تبلیغی را برای مناقصه انجام دهد. مجلس از پیشنهاد میزبانی حمایت دو حزبی می‌کند. نمایندگان ده کسب و کار برتر کره‌ از جمله سامسونگ هیوندای و SK عضو کمیته پیشنهادات مناقصه هستند. طبق نتایج یک نظرسنجی بیش از ۹۰ درصد شهروندان بوسان از نمایشگاه اکسپو ۲۰۳۰ حمایت کرده‌اند. علاوه بر این سازمانهای اقتصادی، رسانه ها، گروههای مدنی از اعضای کمیته پیشنهادات هستند. این موضوع گواهی بر سطح بالای حمایت عمومی و علاقه به میزبانی بوسان برای اکسپو ۲۰۳۰ است.

بوسان و میزبانی اکسپوی جهانی ۲۰۳۰

کشورهای روسیه (برای مسکو)، کره جنوبی (برای بوسان)، ایتالیا (برای رم)، اوکراین (برای اودسا) و عربستان سعودی (برای ریاض) پنج نامزد نهایی رقابت برای کسب این میزبانی بودند که کشور روسیه چندی پیش و پس از آغاز جنگ با اوکراین، انصراف خود را برای این دوره اعلام کرد. بنابراین کره‌ای‌ها برای کسب میزبانی این رویداد بزرگ جهانی، با ایتالیا و عربستان سعودی و شاید اوکراین رقابت داشته باشند. کشور اوکراین پس از درگیری با روسیه هنوز در این زمینه نظر جدیدی اعلام نکرده است اما با توجه به هزینه بالای سرمایه‌گذاری برای میزبانی یک اکسپو جامع جهانی، پرسش این است که آنها از این توان پس از جنگ برخوردار خواهند بود؟ پس به نظر می‌رسد کره جنوبی با کشورهای عربستان سعودی و ایتالیا که همین چند سال پیش، یعنی سال 2015 میزبان اکسپو جامع جهانی در میلان بوده است، رقابت اصلی را داشته باشد که همین شانس کره را برای به‌دست آوردن این میزبانی افزایش می‌دهد.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۳۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت