طرح ضرغامی برای مقابله با قاچاق و غارت اموال تمدن‌های کهن

عزت‌الله ضرغامی در مجمع تمدن‌های کهن به میزبانی عراق، پیشنهادهایی را درباره مقابله با قاچاق اموال فرهنگی و استرداد آثار تاریخی به غارت رفته و مسروقه، مطرح کرد.

طرح ضرغامی برای مقابله با قاچاق و غارت اموال تمدن‌های کهن

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به عنوان نماینده ایران در ششمین نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن به میزبانی عراق، حضور دارد، با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از پیش‌نویس بیانیه بغداد، بر همبستگی و تلاش‌های فرهنگی و دیپلماتیک برای کمک به استرداد اموال فرهنگی و حفاظت از میراث کشورهای عضو، تاکید کرد.

او یکی از ماموریت‌های مهم مجمع تمدن‌های کهن را مقابله ریشه‌ایی با انحصارگرایی، برتری‌جویی و نژادپرستی مدرن و اقدامات یکجانبه برخی دولت‌ها دانست و اظهار کرد: وظیفه دولت‌های عضو این مجمع است تا با کشورهایی که با اعتیاد در به‌کارگیری ابزار تروریسم اقتصادی و تحریم، ملت‌های دیگر را در معرض آسیب قرار می‌دهند، برخورد و در مقابل این اقدامات به شکل یکپارچه پایداری کنند.

ضرغامی همچنین با اشاره به مسؤولیت جامعه جهانی برای استرداد اموال فرهنگی، در راستای مقابله مؤثر با قاچاق اموال فرهنگی و تلاش برای استرداد آثار به غارت رفته به کشورهای مبدأ، طرح ایجاد یک برنامه عملی همکاری مشترک میان کشورهای عضو مجمع تمدن‌های کهن با تمرکز بر مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی ـ تاریخی و استرداد اموال به غارت رفته و مسروقه و تشکیل یک کارگروه مشترک برای این هدف را مطرح کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ریاست دوره‌ای مجمع تمدن‌های کهن در سال ۲۰۲۳ و برگزاری نشست وزرای این مجمع در تهران را اعلام کرد.

طرح ضرغامی برای مقابله با قاچاق و غارت اموال تمدن‌های کهن

فؤاد حسین ـ وزیر امور خارجه عراق و رییس ششمین نشست وزرای مجمع تمدن‌های کهن ـ نیز با تشکر از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از بیانیه بغداد، ابتکارهای مطرح شده توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان را بسیار مهم توصیف کرد و با استقبال از اجرایی شدن آن‌ها، ابراز امیدواری کرد در همکاری کشورهای عضو گام‌های مؤثرتری در راستای اهداف مجمع تمدن‌های کهن برداشته شود.

ششمین مجمع تمدن‌های کهن به میزبانی عراق و با مشارکت ایران، یونان، چین، مصر، ایتالیا، پرو، بولیوی، ارمنستان و مکزیک، یکشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۱ در محل هتل بابل بغداد برگزار شده است.

این مجمع در سال ۲۰۱۷  با مشارکت وزرای خارجه ایران، یونان، چین، ایتالیا، هند، مکزیک، پرو، بولیوی، عراق به منظور بهره‌برداری از میراث کهن بشر برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم تشکیل شد. بر اساس این بیانیه، این مجمع می‌کوشد که از نقش فرهنگ کهن و غنی این کشورها در گسترش صلح میان انسان‌ها استفاده کند. کشورهای عضو این مجمع ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای می‌دهند.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت