هشدار درباره غرق شدن «ابوالهول» و اهرام مصر

متخصصان درباره تاثیر تغییرات اقلیمی و احتمال غرق شدن آثار تاریخی مشهور، از جمله «ابوالهول» و «اهرام» سه‌گانه مصر تا پایان قرن جاری هشدار دادند.

هشدار درباره غرق شدن «ابوالهول» و اهرام مصر

متخصصان معتقدند که افزایش سطح آب دریا بر اثر تغییرات اقلیمی، تهدیدی برای غرق شدن مکان‌های باستانی مصر، از جمله مجموعه معبدهای «اقصر» ‌و بخش اعظمی از «اسکندریه» بزرگترین شهر مصر که در ۳۳۱ پیش از میلاد توسط «اسکندر مقدونی» ‌در پایین‌تر از سطح دریا ساخته شد، ‌محسوب می‌شود.

«حسین عبدالبصیر» ‌ ـ مدیر موزه باسـتان‌شناسی اسکندیه ـ در گفت‌وگو با نشریه «میرِر» ‌ این احتمال را مطرح کرد که این شهر باستانی (اسکندریه) ظرف مدت ۳۰ سال زیر آب برود.

از جمله گنجینه‌های باستانی شهر اسکندریه به «قلعه قایتبای» می‌توان اشاره کرد.

 «بصیر» ‌با اشاره به این‌که آلودگی هوا و حوادث شدید آب‌وهوایی نیز تهدیدی برای گنجینه‌های باستان‌شناسی مصر محسوب می‌شود، گفت: «یک سوم از محوطه‌های طبیعی و یک ششم از هر محوطه میراث فرهنگی، ‌در حال حاضر به دلیل تغییرات اقلیمی در خطر قرار دارند.»‌

با توجه به این‌که مناطق بایر و شهرهای پایین‌تر از سطح دریا در کشور مصر، اطراف رود نیل و دریای مدیترانه واقع شده‌اند، در صورتی که پایایی و پایداری در اقلیم جهانی در اولویت قرار نگیرد، ‌ مصر ممکن است متحمل عواقب شدید ناشی از تغییرات اقلیمی شود. مختصصان از وقوع افزایش موج گرما، ‌ توفان گردوغبار و باران شدید نیز خبر داده‌اند که می‌تواند باعث فرسایش سنگ‌ها و از بین رفتن رنگ بناهای باستانی شود.

«نیویورک تایمز» ‌ در ماه نوامبر گزارش داد که مقبره‌های «دره‌های پادشاهان» واقع در «اقصر» ‌ در صورتی که اقدامات اضطراری برای محافظت از آن‌ها صورت نگیرد، تا پایان قرن جاری به طور کامل از بین می‌روند. در برخی از این مقبره‌های سنگی، هم‌اکنون نیز اثرات ناشی از رطوبت دیده می‌شود.

مصر بیش‌تر از هر کشور دیگری در جهان با افزایش دما مواجه بوده است. در شهر «اسوان» که در جنوب مصر واقع شده است، دمای آب و هوا مرتبا از مرز ۱۰۰ درجه فارنهایت فراتر می‌رود و بناهای تاریخی گرانیتی را در معرض آسیب قرار می‌دهد. تفاوت شدید بین دمای شب‌های سرد و روزهای گرم باعث به وجود آمدن ترک‌هایی در گرانیت‌های این بناهای تاریخی شده است.

رشد صنعتی مصر که در اواخر ۱۸۰۰ میلادی آغاز شد، روند فرسایش میراث فرهنگی مصر را سریع‌تر کرده است. شهرهای بزرگ، ‌ به محصولات کشاورزی بیشتری نیاز دارند، در نتیجه آب بیشتری مصرف خواهد شد و به دنبال آن اکوسیستم آسیب‌پذیر اطراف رود «نیل» ‌ بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.  

آبی که در آبیاری کشاورزی توسط روستاهای اطراف اهرام سه‌گانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، سطح آب‌های زیرزمینی را افزایش داده است و با توجه به این‌که خاک سست این منطقه توانایی جذب آن را ندارد، این روان‌آب‌ها در اطراف پنجه‌های مجسمه «ابوالهول» باستانی مصر جمع می‌شوند.

البته مصر اقداماتی در راستای کاهش فاجعه‌های محیط زیستی انجام داده است. دولت مصر با این هدف در سال ۲۰۲۲ پروژه «راهبرد ملی تغییرات اقلیمی» ‌ را اجرا کرده است که از برنامه‌های کاربردی این حوزه حمایت مالی می‌کند. برای حفاظت «قلعه قایتبای» در برابر افزایش سطح آب دریا، ۱۳ میلیون دلار بودجه اختصاص داده شده است.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت