سقوط آزاد گردشگری ایران از کجا آغاز شد؟

آمار و ارقام منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری از نزول چشمگیر ورود گردشگران خارجی به ایران از سال ۲۰۱۹ به بعد حکایت دارد.

سقوط آزاد گردشگری ایران از کجا آغاز شد؟

بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در وبسایت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، شمار گردشگران ورودی به ایران از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۹ میلادی با شیب ملایمی، روندی صعودی را تجربه کرده است، اما از سال ۲۰۱۹ _ همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و وقایع آبان ۹۸_ با ثبت رکورد ورود ۲ میلیون گردشگر بین‌المللی به خاک ایران، سقوط چشمگیری در میزان ورود گردشگران بین‌المللی داشته است.  

بر این اساس در سال ۲۰۱۹ شاخص گردشگری ایران روی عدد ۹.۱۰۷ بوده است اما در سال ۲۰۲۰ این عدد با کاهش شدید به ۱.۵۵۰ نزول پیدا کرده و در سال ۲۰۲۱ هم با کاهشی دیگر عدد ۸۵۵ را نشان می‌دهد.. (این اعداد و آمارهای سازمان جهانی گردشگری بر پایه داده‌ها و آمارهایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت کرده و در اختیار این سازمان بین‌المللی گذاشته است.)

براساس نموداری که ملیت گردشگران خارجی به ایران را مورد رصد قرار داده است، مردم آفریقا، منطقه شرق آسیا و پاسیفیک کمترین علاقه را برای سفر به ایران در سالیان اخیر داشته‌اند و خاورمیانه اروپا و جنوب آسیا، منبع اصلی تامین گرشگران خارجی برای ایران بوده است.

سقوط آزاد گردشگری ایران از کجا آغاز شد؟
ورود گردشگران بین‌المللی به ایران بر اساس منطقه (۲۰۲۱-۱۹۹۴)

همچنین سهم سفر دریایی گردشگران خارجی به ایران در حدود دو دهه اخیر بسیار کم بوده و در چهار سال اخیر تقریبا به صفر رسیده است. در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۸۷.۴ درصد از راه زمینی و ۱۲.۶ درصد نیز از راه هوایی به ایران سفر کرده‌اند و این آمار در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۶۵.۱ درصد و ۳۴.۸ درصد بوده است.

سقوط آزاد گردشگری ایران از کجا آغاز شد؟
ورود گردشگران خارجی به ایران بر اساس نوع سفر (هوایی، زمینی، دریایی)

نکته دیگر در آمارهای سازمان جهانی گردشگری این است که در سال ۲۰۱۶ (آخرین سالی که این اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار گرفته است)، ۹۹/۷ درصد از مسافران ورودی با "اهداف شخصی" و تنها ۰.۰۳ درصد با مقاصد "تجاری" و "کسب و کار" به ایران سفر کرده‌اند.

سقوط آزاد گردشگری ایران از کجا آغاز شد؟
ورود گردشگران خارجی به ایران بر اساس هدف از سفر که با رنگ صورتی مشخص شده ۹۹/۷ درصد با هدف شخصی به ایران سفر کردند

این نمودارها بر پایه آخرین داده‌های آماری از گردشگری بین‌المللی ایران است که در سازمان جهانی گردشگری ثبت شده است. بسیاری از فعالان و کارشناسان گردشگری پیش‌بینی می‌کنند در وضعیت موجود که بسیاری از کشورها هشدار منع سفر به ایران داده‌اند، این رکود تداوم داشته باشد.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت