آمریکا «تابوت سبز» غارت‌شده را به مصر پس داد

تابوت‌دان چوبی باستانی که با نامِ «تابوت سبز» شناخته می‌شود، از یکی از موزه‌های ایالات متحده آمریکا، به عنوان یک اثر تاریخی غارت‌شده به مصر بازگردانده شد.

آمریکا «تابوت سبز» غارت‌شده را به مصر پس داد

پس از این‌که مقام‌های ایالات متحده آمریکا، «تابوت سبز» را به عنوان اثر تاریخی شناسایی کردند که سال‌ها پیش از مصر غارت شده است، این تابوت‌دان چوبی باستانی را از موزه علوم طبیعی هیوستون به مصر بازگرداندند.

بازگشت این تابوت باستانی مصر بخشی از تلاش‌های دولت مصر برای پایان دادن به قاچاق آثار تاریخی مسروقه این کشور است. در سال ۲۰۲۱، مقام‌های مصری موفق شدند پنج‌هزار و 300 اثر تاریخی مسروقه را از سراسر جهان به مصر بازگردانند.

«مصطفی وزیری»، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر اعلام کرد: این تابوت‌دان تاریخی به فاصله ۶۶۴ پیش از میلاد تا ۳۳۲ پیش از میلاد تعلق دارد.

آمریکا «تابوت سبز» غارت‌شده را به مصر پس داد

طول این تابوت‌دان به حدود سه متر می‌رسد و روی آن چهره یک انسان با استفاده از رنگ‌های روشن نقاشی شده است. گمان می‌رود این تابوت‌دان به کاهن عالی‌رتبه‌ای به نام «آخنمات» (Ankhenmaat) تعلق داشته باشد. برخی از نوشته‌های روی این تابوت‌دان از بین رفته است.

این اثر باستانی در جریان مراسمی و پس از برگزاری یک کنفرانس خبری در قاهره به مصر تحویل داده شد.

 سه ماه پیش مقام‌های ایالات متحده آمریکا این تابوت‌دان باستانی را به عنوان اثر باستانی شناسایی کردند که از یکی از گورستان‌های مصر غارت شده است. این اثر باستانی در سال ۲۰۰۸ از طریق آلمان به ایالات متحده آمریکا منتقل شده بود.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۹۳۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت