پروژه ایران هراسی همچنان بزرگ‌ترین مانع توسعه گردشگری است

رئیس انجمن علمی طبیعت ‌گردی ایران گفت: با پروژه ایران هراسی و قانون منع سفر به ایران از ورود بسیاری از گردشگران خارجی به کشور جلوگیری می‌شود.

پروژه ایران هراسی همچنان بزرگ‌ترین مانع توسعه گردشگری است

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران با تأکید بر این که متاسفانه پروژه ایران هراسی همچنان بزرگترین مانع توسعه گردشگری کشور است، گفت: آن طور که از اخبار مربوط به بخش‌های خصوصی گردشگری برداشت می‌شود در ادامه پروژه ایران هراسی و قانون منع سفر به ایران از ورود بسیاری از گردشگران خارجی به کشور جلوگیری به عمل آمده است.

این استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری با بیان این که بزرگترین درخواست فعالان حوزه گردشگری کشور در حال حاضر از دولت و مجلس توجه ویژه به این صنعت در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم است، افزود: امیدواریم در بودجه سال آینده و برنامه توسعه هفتم کشور بودجه‌ای متمرکز و قوی‌تر از گذشته برای مقابله با پروژه ایران هراسی تعیین شود تا از این طریق بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه برطرف شود.

تلاش برای معرفی ایران امن و ایران زیبا در جهان

او با بیان این که در شرایط کنونی یکی از وظایف مهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور در نمایشگاه‌ها و رویداد‌های بین المللی و معرفی ایران به عنوان مقصد امن گردشگری است، ادامه داد: در شرایطی که دشمنان جمهوری اسلامی ایران با قدرت بر طبل ایران هراسی می‌کوبند هیچ راهی برای ناکام گذاشتن آن‌ها وجود ندارد جز این که با توانی مضاعف در رویداد‌ها و نمایشگاه‌های بین اللملی حضور داشته باشیم.

جواهرزاده همچنین با بیان این که بخش خصوصی برای ایفای نقش بیشتری در حوزه گردشگری نیازمند کمک مالی است، اظهار کرد: بنابراین انتظار می‌رود سهم بیشتری برای حمایت از بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران معتقد است؛ برنامه ریزی‌هایی نظیر هشتگ گذاری‌هایی برای معرفی ایران به عنوان مقصد امن گردشگری در فضای مجازی با نشان‌هایی مثل ایران امن و یا ایران زیبا و برگزاری تور‌های گردشگری برای گروه‌های تاثیرگذار جامعه به منظور آشناسازی با جاذبه ها، صنایع دستی و میراث فرهنگی کشور می‌تواند برای رشد صنعت گردشگری کشور بسیار کمک کننده باشد.

سهم ناچیز دو حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی از بودجه سالیانه کشور

این استاد دانشگاه با بیان این که وزارت میراث فرهنگی امروز باید بیشتر از همیشه مبلغ جمهوری اسلامی ایران در جهان باشد، گفت: اعطای تسهیلات داخلی و حمایت از کسب و کار‌های حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و توجه به اجرای بخشنامه‌های مفید وزارتخانه در زمینه معافیت‌های مالیاتی مشاغل مرتبط با این حوزه‌ها می‌تواند تا حد زیادی گره گشای مشکلات صنعت گردشگری کشور باشد.

این کارشناس گردشگری با بیان این که متاسفانه دو حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی هر ساله سهم ناچیزی از بودجه را کسب می‌کنند، افزود: هرچه سهم این دو حوزه مهم و تاثیرگذار از بودجه و کمک‌های مالی بیشتر باشد می‌توان ارتقای معیشت، رونق اشتغال و کارآفرینی بیشتری را در جامعه شاهد باشیم.

ثبت آثار نالموس ایران در یونسکو توسط وزارت میراث فرهنگی به ارتقای جایگاه کشورمان در جهان بسیار کمک کرد

جواهرزاده با اشاره به این که تولید و صادرات هرچه بیشتر صنایع دستی می‌تواند به زنجیره رشد و توسعه تجارت داخلی و در نهایت شکوفایی اقتصاد ملی بهبود ببخشد، اظهار کرد: خوشبختانه ثبت میراث ناملموس کشور و ارتقای شرایط ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو اقدامی ارزشمند از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که نقطه قوتی افتخارآمیز برای کشور به حساب می‌اید.

او با بیان این که در شرایطی که در عرصه‌های بین المللی با پروژه ایران هراسی مشکلات بسیاری بر سر راه صنعت گردشگری کشور وجود دارد، ثبت آثار ملموس و نالموس ایران در یونسکو توسط وزارت میراث فرهنگی به ارتقای جایگاه کشورمان در جهان بسیار کمک کرد، ادامه داد: متاسفانه سالیان سال از پروژه ثبت جهانی آثار کشورمان در فهرست جهانی یونسکو محروم بودیم و نتوانسته بودیم در این زمینه هم پای دیگر کشور‌ها باشیم.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران با بیان این که هم اکنون ایران در زمینه ثبت آثار ملموس و ناملموس در یونسکو توانسته است رتبه نهم را کسب کند، گفت: یقینا اگر آن ۲۴ سال وقفه در زمینه ثبت آثار کشورمان در یونسکو وجود نداشت امروز رتبه اول را کسب کرده بودیم، اما خوشبختانه با افزایش سهمیه ثبت سالانه و پیوستن به زنجیره جهانی و امکان الحاق به پرونده‌های ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو جایگاه بسیار خوبی را در این عرصه کسب کرده ایم که مطمئنا در آینده بهتر نیز خواهد شد.

فعال شدن صنعت گردشگری کشور مستلزم بهبود اوضاع اقتصادی جامعه است

این کارشناس حوزه گردشگری در پایان با بیان این که نگاه به مقوله اقتصاد گردشگری نه به عنوان بخش تاثیرپذیر بلکه به عنوان عرصه تاثیرگذار بر رشد اقتصادی کشور می‌تواند به فعال‌تر شدن صنعت گردشگری و درنهایت بهبود اوضاع اقتصادی جامعه بیانجامد، افزود: با توجه به این که فعال شدن صنعت گردشگری کشور مستلزم بهبود اوضاع اقتصادی جامعه است و با عنایت بر این موضوع مهم که توسعه گردشگری، توسعه اقتصادی کشور را در پی دارد ذکر این نکته ضروری است که دولت و مجلس شورای اسلامی می‌توانند با کمک به فعال سازی بخش‌های مختلف حوزه گردشگری کشور به مثابه لوکوموتیو‌های تاثیرگذار درنهایت به تسریع حرکت قطار توسعه گردشگری کشور کمک کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد مطلب: ۳۶۴۹۸۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت