منطقه‌ی باستانی ملکه‌ی سبا در یونسکو ثبت شد

سازمان یونسکو منطقه‌ی تاریخی و باستانی ملکه‌ی سبا در یمن را در فهرست میراث جهانی در معرض خطر این سازمان ثبت کرد.

منطقه‌ی باستانی ملکه‌ی سبا در یونسکو ثبت شد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) وضعیت حفاظت از این اثر تاریخی را نگران کننده توصیف کرد و بر کمبود منابع مالی برای نگهداری آن تأکید داشت. این سازمان خطرات موجود را زمینه‌ای برای آسیب رساندن به یکپارچگی آن خواند، آن هم در کشوری که از نظر اقتصادی و اجتماعی بحران بسیاری را در پی دارد. ا

این سازمان سعی دارد زمینه‌ای برای جلوگیری از آسیب بیشتر به این مکان تاریخی را فراهم کند.

از لبنان تا یمن ارتفاعات تاریخی باستانی سبا شامل ۷ محوطه‌ی باستان شناسی است که بر پادشاهی غنی سبا و دستاوردهای معماری، زیبایی شناختی و فناوری آن از هزاره‌ی اول پیش از میلاد تا ظهور اسلام در حدود سال ۶۳۰ پس از میلاد شهادت می‌دهند.

سبا یا سَبَأ از حکومت‌های باستانی منطقه‌ی یمن به شمار می‌رود که از مهم‌ترین و معروف‌ترین ممالک تاریخی محسوب می‌شود. ملکه سَبا تنها پادشاه زنی است که در قرآن کریم از او یاد شده است. ملکه‌ی سبا که نامش را بلقیس دانسته‌اند در ابتدا خورشیدپرست بود و پس از آشنایی با حضرت سلیمان (ع) ایمان آورد و موحد شد. داستان اطلاع حضرت سلیمان از قوم سبا و ملکه‌ی آنها و انتقال تخت سلطنت ملکه سبا در کمتر از چشم بر هم زدنی و حضور ملکه‌ی سبا در قصر حضرت سلیمان از داستان‌های قرآنی است.

ملکه‌ی سبا تنها زنی است که قرآن از او به عنوان حاکم یاد کرده و نه‌تنها مذمتی بر مدیریت او ذکر نکرده بلکه غیر مستقیم وب ا اشاره نکات مثبتی را برای او برشمرده است. امروزه مقالات بسیاری در بررسی نگاه قرآن به مدیریت زنان نوشته شده که بخشی از آنها به همین داستان ملکه‌ی سبا پرداخته و از این داستان برای اثبات نقش و حضور فعال زنان در جامعه استدلال شده است.

داستان سلیمان و ملکه سبا، بازتاب‌های بسیاری در ادبیات فارسی داشته است. برخی از شعرا، مثنوی‌های مستقلی در این زمینه نوشته‌اند.

در کتب مقدس یهودیان نیز به داستان سلیمان و ملکه سبا اشاره شده است: ملکه سبا که آوازه بسیار از حضرت سلیمان را شنیده بود به نزد او آمده و سوال‌هایی را مطرح می‌کند و پاسخ‌های مناسبی از سلیمان می‌شنود. همچنین دیدن کاخ زیبا، خوراک شاهانه، تشریفات درباریان و مقامات، خدمت منظم خدمتکاران و قربانی‌هایی که در خانه خداوند تقدیم می‌شود، ‌ او را مات و مبهوت کرد. در نهایت ملکه سبا، سلیمان و خدایش را ستایش می‌کند و دو طرف هدایای بسیار گران‌بهایی به یکدیگر داده و ملکه سبا به سرزمین خود بازمی‌گردد.

در انجیل لوقا نیز چنین به ملکه سبا، اشاره کرده است: "در روز داوری، ملکه سبا برخواهد خواست و مردم این دوره و زمانه را محکوم خواهد ساخت. زیرا او با زحمت فراوان راهی دراز را پیمود تا بتواند سخنان حکیمانه سلیمان را بشنود؛ اما شخصی برتر از سلیمان در اینجاست، و چه کم هستند آنانی که به او توجه می‌کنند. "

ملکه سبا تنها زنی است که قرآن از او به عنوان حاکم یاد کرده و نه‌تنها مذمتی بر مدیریت او ذکر نکرده بلکه غیر مستقیم وبا اشاره نکات مثبتی را برای او برشمرده است. امروزه مقالات بسیاری در بررسی نگاه قرآن به مدیریت زنان نوشته شده که بخشی از آنها به همین داستان ملکه سبا پرداخته و از این داستان برای اثبات نقش و حضور فعال زنان در جامعه استدلال شده است.

داستان سلیمان و ملکه سبا، بازتاب‌های بسیاری در ادبیات فارسی داشته است. برخی از شعرا، مثنوی‌های مستقلی در این زمینه نوشته‌اند.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۵۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت