وضعیت مسافرت نوروزی ۴۷ سال قبل ۲۸ اسفند سال ۱۳۵۴/ یک میلیون و پانصد هزار نفر تهران را خالی کردند

"گزارش روز" روزنامه اطلاعات ۴۷ سال قبل، روز پنجشنبه ۲۸ اسفند سال ۱۳۵۴ را که در آخرین شماره روزنامه اطلاعات آن سال بود بررسی می کنیم.

وضعیت مسافرت نوروزی ۴۷ سال قبل ۲۸ اسفند سال ۱۳۵۴/ یک میلیون و پانصد هزار نفر تهران را خالی کردند

در مقدمه گزارش فوق آمده است؛  در آستانه نوروز، تهران بسرعت خلوت میشود و به همان نسبت بر جمعیت شهرها افزوده میشود. تهران در ایام نوروز بیشترین مسافران نوروزی را به شهرستانها صادر می کند. در آخرین روزهای اسفند و نخستین روزهای فروردین هر سال، انبوه اتومبیلهای پلاک تهران خیابانهای اغلب شهرهای کشور را پر می کنند.

به موجب یک آمار از اواخر اسفند تا چند روز نخست فروردین، یک میلیون و پانصد هزار تهرانی از پایتخت روانه شهرستانها میشوند، به همین لحاظ فرودگاهها، ایستگاههای قطار و گاراژ اتوبوسها و سواریهای مسافربری تهران پر ازدحام ترین روزهای سال را پشت سر می گذارند. 

 

1

گزارش نویس اطلاعات اینگونه گزارش خود را آغاز کرده و نوشته است: که اشتیاق تهرانی ها به مسافرتهای نوروزی چنان است که مسئولان فروش بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و سواری کرایه، در آستانه عید سرسام می گیرند‌. با این حال هر سال گروه کثیری از تهرانیها از پیدا کردن بلیت محروم می مانند و به همین علت، بخصوص بلیت اتوبوس و سواری های کرایه، در بازارهای سیاه تا پنج - شش برابر قیمت اصلی خرید و فروش میشود. امسال هم انبوه زیادی از مشتاقان مسافرت به شهرستانها بی بلیت مانده اند و بناچار امسال باید در تهران بمانند. در میان این عده، گروه زیادی از دانشجویان، کارمندان و کاسبکاران شهرستانی هم وجود دارند که بعلت کمبود بلیت نتوانسته اند ایام عید را به شهر خود بروند و بهنگام تحویل سال نو در کنار خانواده خود باشند. 

2

این گزارش می افزاید؛ امسال با اینکه برف سنگینی هنوز هم اغلب جاده های کشور را پوشانده و آنها را بصورت لغزنده و خطرناکی درآورده است، اما برف با همه سنگینی خود نتوانسته جلوی سیل هجوم مسافران نوروزی را بگیرد بطوریکه در ده روز اخیر نزدیک به پانصد اتوبوس متعلق یا وابسته به ۵۲ شرکت مسافربری، شب و روز در حال حمل و نقل مسافران تهرانی به شهرستانها هستند. علاوه بر این، هواپیمایی ملی و راه آهن دولتی، چندین سرویس فوق العاده را به حمل و نقل مسافران نوروزی اختصاص داده اند اما هنوز حتی در راهروهای قطارها نیز جای سوزن انداختن پیدا نمیشود. 

3

اتاق خالی نیست!

در این قسمت از گزارش فوق می خوانیم که مقصد اغلب مسافران نوروزی چهار پنج شهر بزرگ زیبا و معروف کشور است و نیم بیشتری از مسافران نوروزی از شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز یا اهواز سر در می آورند و امسال هجوم فوق العاده مسافران نوروزی به این شهرها سبب شده که مسئولان بسیاری از این شهرها از پذیرایی مسافران نوروزی عذرخواهی کنند. به موجب آخرین گزارشهای خبرنگار اطلاعات از شهرستانهای کشور در هیچ یک از هتل های مراکز استانهای کشور اتاق خالی پیدا نمی شود. وضع هتل در شهرهای بزرگ دیگر نیز به همین منوال است. با این حساب پیش بینی می شود گروه زیادی از مسافران نوروزی شهرهای بزرگ، امسال هم شبهای عید را داخل اتومبیل یا پارکها و حتی حاشیه خیابانها به سر آورند.

تصادف نکنید!

گزارش فوق ادامه داده است؛ امسال از ۲۸ اسفند ماه، ماموران پلیس راه ژاندارمری در جاده های پر ترافیک کشور بسیج می شوند تا عبور و مرور جاده ها را کنترل کنند. پلیس راه امسال علاوه بر پاسگاههای ثابت، چندین پاسگاه سیار نیز دایر خواهد کرد تا حتی الامکان از تصادفات جلوگیری کند. نوروز پارسال متاسفانه ۶۲ نفر در جاده های کشور کشته و صدها نفر مجروح شدند. به موجب آماری که در دست است در فروردین‌ماه پارسال ۱۴۰ نفر در جاده های کشور کشته و ۴۶۹ نفر مجروح شده اند و طی سال ۱۳۵۴ نزدیک به ۲۳۰۰ نفر طی حوادث رانندگی جاده ها جان خود را از دست داده اند. 

در بخش پایانی این گزارش می خوانیم؛ برای آنکه خدای نخواسته نوروز شما به فاجعه نینجامد و برای حفظ جان خود و دیگر مسافران نوروزی، امیدواریم به هنگام مسافرت در جاده ها، به نکاتی که در همین صفحه بصورت کادری چاپ شده توجه کنید - با آرزوی سفر خوش و باز گشتی خوشتر...
منبع: دیده بان ایران
کد مطلب: ۳۶۶۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت