هوش مصنوعی چند طرح جدید از خطوط نازکاها را شناسایی کرد

هومش مصنوعی ۲۱ برابر سریعتر از یک انسان در یافتن «ژئوگلیف» باستانی در عکس‌های هوایی از صحرای نازکا پرو عمل کرده و موفق به شناسایی چند طرح دیگر از خطوط نازکا در پرو شده است.

هوش مصنوعی چند طرح جدید از خطوط نازکاها را شناسایی کرد

خطوط نازکا، گروهی متشکل از صدها ژئوگلیف اسرارآمیز است که در صحرای پرو حک شده‌اند و حدود یک قرن است که دانشمندان را حیرت زده کرده‌اند. افرادی از تمدن‌های باستانی این طرح‌ها را در طول صدها سال، از حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته‌اند. محققان معتقد هستند این طرح‌ها توسط دو فرهنگ مختلف، نازکا و پیشینیان آن‌ها، پاراکاس به منظور انجام مراسم آیینی و شاید یک معبد باستانی ساخته و پرداخته شده باشند. البته این طرح‌ها امروزه از فراز آسمان قابل تشخیص و دیده شدن هستند. 

خطوط نازکا برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ مورد توجه جهانیان قرار گرفت چراکه در آن زمان بود که خطوط هوایی مسافران خود را بر فراز نازکا پامپا به پرواز درآورد و این طرح‌ها مشاهده شدند. حتی امروزه باستان‌شناسان به کشف خطوط جدید نازکا در سراسر پرو ادامه می‌دهند و اکنون از هوش مصنوعی برای کشف سه پیکر گمشده «خط نازکا» در پرو استفاده کرده‌اند. 

بزرگ‌ترین شکل تازه کشف شده یک جفت پا است که بیش از ۲۵۰ فوت (۷۷ متر) عرض دارد. محققان همچنین شکل ماهی به اندازه ۶۲ فوت (۱۹ متر) عرض و ۵۶ پا (۱۷ متر) عرض پرنده را کشف کردند. این شکل‌ها یا ژئوگلیف‌ها، معمولاً با حرکت دادن سنگ‌های سیاه روی سطح صحرای نازکا حک می‌شوند تا شن‌های سفید زیر آن نمایان شود. 

اکنون بیش از ۳۵۰ ژئوگلیف کشف شده است. مرغ مگس خوار، میمون، نهنگ، عنکبوت، گل، طرح‌های هندسی و ابزار از معروف‌ترین این اشکال هستند که تاکنون شناسایی شده‌اند. 

خط نازکا تازه کشف شده شبیه به انسان است. سر مستطیل شکلی دارد و به نظر می‌رسد چیزی بر سر دارد و چوبی حمل می‌کند. سه نقطه در سر مستطیل شکل احتمالاً بینی و چشم را نشان می‌دهد. چیزی شبیه به این چهره در صحرای نازکا (یا ناسکا) بدست آمده، در جاهای دیگر پرو نیز یافت می‌شود. باستان‌شناسان فکر می‌کنند که آن‌ها بین ۴۰۰ سال قبل از میلاد تا ۶۵۰ پس از میلاد ساخته شده اند. 

7

تیم ساکای در موسسه یاماگاتا ناسکا تقریباً پنج سال طول کشید تا عکس‌های هوایی با وضوح بالا از کل منطقه را تجزیه و تحلیل کنند و در این مدت چندین ژئوگلیف جدید را شناسایی کردند. اما زمانی که در سال ۲۰۱۶ عکس‌های هوایی با وضوح بالاتری به دست آوردند، برای بررسی آن‌ها به روش هوش مصنوعی روی آوردند. هوش مصنوعی ۲۱ برابر سریعتر از یک باستان‌شناس آموزش دیده، اشکال احتمالی را شناسایی کرد از این رو دانشمندان به محل‌هایی که حدس می‌زدند این اشکال وجود داشته باشد، سفر کردند تا بررسی‌های لازیم را انجام دهند. در نهایت هوش مصنوعی موفق شد تا در این مطالعات چهار ژئوگلیف جدید را شناسایی کند. برای مثال، ژئوگلیف انسان‌نمای تازه کشف‌شده، در نزدیکی ژئوگلیف معروف مرغ مگس خوار نازکا قرار داشت، اما قبلاً هرگز دیده نشده بود. 

6

8

ژئوگلیف «جفت پا» بزرگترین ژئوگلیف نازکا است که توسط سیستم هوش مصنوعی جدید کشف شده است و بیش از ۲۵۰ فوت (۷۷ متر) عرض دارد. 

9

یافتن این خطوط باستانی نازکا در حال حاضر مهم است زیرا بسیاری از ژئوگلیف‌ها با تخریب مواجه هستند، به ویژه در اثر فرسایش و تغییرات آب و هوایی، که می‌تواند باران بیشتری تولید کند و به خطوط سطح آسیب برساند.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۸۴۲۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت