شهر گمشده مایاها در اعماق جنگل‌های مکزیک کشف شد

باستان‌شناسان یک شهر گمشده مایا را کشف کردند که در جنگل‌های شبه جزیره یوکاتان مکزیک پنهان شده بود.

شهر گمشده مایاها در اعماق جنگل‌های مکزیک کشف شد

باستان‌شناسان در مکزیک بقایای یک شهر گمشده مایا را در اعماق جنگل‌های شبه جزیره یوکاتان کشف کردند. این سایت، واقع در ذخیره‌گاه بوم‌شناختی بالامکو در ایالت کامپچه مکزیک، دربرگیرنده اهرام متعدد بزرگی است که در دوره کلاسیک تمدن مایا (بین سال‌های ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلادی) ساخته شده‌اند. باستان‌شناسان این مکان را Ocomtún به معنای «ستون سنگی» (در اشاره به ستون‌های متعددی که در این سایت قرار دارند، که تقریباً ۱۲۴ هکتار (۵۰ هکتار) را در Yucatec Maya پوشش می‌دهد) نامیدند. 

این تیم در حالی که با استفاده از امکانات پرتو لیزری که توسط یک هواپیما بر فراز منطقه انجام می‌شد، موفق به کشف این شهر شدند که این روش امروزه تبدیل به یکی از راه‌های شناسایی توپوگرافی‌های ساخته شده توسط انسان در مناطق غیر قابل دسترس شده است. شهر مایاها از چندین هرم و ستون‌های سنگی تشکیل شده که بلندترین برج آن نزدیک به ۵۰ فوت (۱۵ متر) است. 

ایوان انپرایچ (رئیس بخش باستان‌شناسی موسسه مطالعات انسان‌شناسی و فضایی در اسلوونی) عنوان کرد: این شهر به عنوان یک مرکز مهم در سطح منطقه‌ای عمل می‌کرد. باستان‌شناسان علاوه بر یافتن اهرام و ستون‌های سنگی، موفق به کشف سرامیک، سه میدان، مکانی برای بازی با توپ و مجموعه‌ای متشکل از ساختارهای کم ارتفاع با دایره‌های متحدالمرکز شدند. با این حال، باستان‌شناسان هنوز در حال بررسی چگونگی استفاده مایا از برخی از سازه‌ها هستند. 

مایاها مکان‌های شهری متعددی داشتند که در جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی پراکنده بودند. تمدن مایاها در طول هزاره اول پس از میلاد به اوج خود رسید تا اینکه بین سال‌های ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ فروپاشیده شد.

 

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۸۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت