ضرغامی:‌ کارشناسان میراث فرهنگی ایران به آمریکا می‌روند

عزت‌الله ضرغامی از سفر به‌زودی کارشناسان میراث فرهنگی به آمریکا با هدف پیگیری بازگشت باقی‌مانده الواح هخامنشی به ایران خبر داد.

ضرغامی:‌ کارشناسان میراث فرهنگی ایران به آمریکا می‌روند

پنجمین محموله از الواح هخامنشی به تعداد ۳۵۰۶ گل‌نبشه درحالی پنج‌شنبه ۳۰ شهریورماه با هواپیمای ریاست‌جمهوری از آمریکا به ایران منتقل شد که بیش از ۱۰ هزار لوح هخامنشی دیگر همچنان در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگوست.

زمان دقیقی درباره استرداد باقی‌مانده الواح هخامنشی به ایران تعیین نشده است، اما ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در پیام کوتاهی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، نوشته است: «قرار است آبان‌ماه سال جاری، کارشناسان وزارت میراث فرهنگی به آمریکا سفر کنند تا در مورد الواح و اشیای باقی‌مانده اظهارنظر کرده و اقدامات بعدی برای انتقال مابقی آن‌ها، انجام شود.»

الواح هخامنشی سال ۱۳۱۱ در باروی تخت جمشید کشف شد که بنا به گفته باستان‌شناسان حدود ۳۰ هزار و یا بیشتر لوح و قطعات گلی کتیبه‌دار و مُهر و موم‌شده بود که تعدادی هم شکسته بود. آن زمان امکان خواندن الواح در ایران وجود نداشت، در نتیجه با موافقت دولت وقت ایران به صورت امانت به دانشگاه شیکاگو سپرده شد تا این الواح را رمزگشایی کنند و پس از سه سال به ایران بازگردانند.

بازگشت الواح از سال ۱۳۲۷ با انتقال ۱۷۹ قطعه آغاز شد و تا کنون در پنج مرحله بخشی از این الواح به ایران برگردانده شده، اما همچنان بیش از ۱۰‌هزار قطعه از الواح هخامنشی در مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگوست که پیش‌بینی اولیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استرداد کامل آن‌ها تا اواخر امسال و یا فروردین‌ماه سال آینده است.

روند بازگشت این الواح به ایران در دو مقطع زمانی؛ یعنی در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۹۸ به دلیل صدور احکام حقوقی و تحریم‌های آمریکا، متوقف شده بود.

الواح هخامنشی که از باروی تخت جمشید کشف شده، در اشکال، ابعاد و موضوعات مختلف و متنوع است و موضوعات آن‌ها بیشتر درباره مدیریت منابع، راه‌ها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی در زمان داریوش اول هخامنشی است.
منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۷۰۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت