«نامه‌هایی به دانشمند جوان» منتشر شد

کتاب «نامه‌هایی به دانشمند جوان» نوشته ادوارد ویلسون با ترجمه مریم برومندی منتشر شد.

«نامه‌هایی به دانشمند جوان» منتشر شد

این کتاب در ۲۲۳ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه در نشر نو (با همکاری نشر آسیم) راهی بازار کتاب شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: ادوارد ویلسون آموخته‌هایش از کارراهه حرفه‌ای و عصاره ۶۰ سال تدریس خود را در نامه‌هایی برای نسل‌های پس از خویش بازگو می‌کند. از خاطرات پیشاهنگی خود در دوره نوجوانی، آن زمان که دلمشغول مورچه‌ها و پروانه‌ها بوده، می‌آغازد و ۲۱ نامه را با داستان‌هایی از زندگی‌ خویش پیش می‌برد. از انگیزه‌هایش برای زیست‌شناس شدن می‌گوید و از کامیابی‌ها و ناکامی‌های مسیری که پیموده است.

در زمانه‌ای که بقای ما بیش از پیش به درکمان از علم گره خورده، ویلسون بر آن است که موفقیت در عرصه علم چندان به هوش سرشار یا مهارت ریاضی مربوط نیست و مهم اشتیاق و ممارست دریافتن و حل مسئله است. او می‌کوشد خوانندگان کتابش را متوجه عشق به خلاقیت علمی کند و احترام آنان را به جایگاه کوچک انسان در زیست‌بوم سیاره برانگیزد.

 در پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: بعد از نیم قرن تدریس به دانشجویان و متخصصان جوان، احساس افتخار و خوشبختی می‌کنم که به صدها جوان بااستعداد و بلندپرواز مشاوره داده‌ام. در نتیجه خُرد خُرد دانشی عمیق، و درواقع نوعی فلسفه، گرد آورده‌ام که برای توفیق در علم به درد شما می‌خورد. امیدوارم افکار و روایت‌هایی که در این نامه‌ها تقدیم حضور می‌شود برایتان سودمند باشد و دنبال بفرمایید.

ابتدا و مهمتر از همه تأکید دارم در مسیری که انتخاب کرده‌اید ثابت‌قدم باشید و تا آنجا که مقدورتان است پیش بروید. جهان سخت به وجود شما نیازمند است. اکنون بشر وارد عصر فناوری علم‌بنیاد شده و هیچ راه بازگشتی هم ندارد. با اینکه نرخ پیشرفت در بسیاری از رشته‌های علمی متغیر است، حجم اطلاعات علمی در هر پانزده تا بیست سال دوبرابر می‌شود و این روند از دهه ۱۶۰۰م تاکنون چنین بوده و تا به امروز به این حجم عظیم رسیده است. با توجه به رشد تصاعدی بی‌محدودیت،
با لحاظ کردن زمان کافی، به نظر می‌رسد که رشد علم دهه به ‌دهه سیر صعودی داشته است. فناوری پیشرفته هم شانه‌به‌شانه علم و با سرعتی مشابه جلو می‌رود. علم و فناوری با اتحادی تنگاتنگ و دوسویه، در همه ابعاد زندگی ما رسوخ کرده‌اند. این دو باعث شده‌اند که اسرار دیرزمانی پنهان نمانند و اکنون به روی همه گشوده‌اند، همه جا. اینترنت و دیگر تجهیزات دیجیتال، ارتباطات را همگانی و سریع کرده‌اند. طولی نمی‌کشد که همه معلومات انتشاریافته در حوزه علوم دقیقه و علوم انسانی فقط با چند کلیک در دسترس همه خواهد بود.

در بخش دیگر پیشگفتار آمده است: آینده انقلاب فناوری علم‌بنیاد را در هر رشته علمی حتی یک دهه قبل از به بار نشستنش هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد. البته زمانی خواهد آمد که رشد تصاعدی اکتشافات و انباشتگی دانش به اوج خودش برسد و کند شود. اما این نباید برای شما اهمیتی داشته باشد. تحول حداقل در بخش اعظم قرن بیست‌ویکم ادامه خواهد یافت و در این دوره شرایط انسان در قیاس با وضعیت کنونی‌اش به شدت تغییر خواهد کرد. رشته‌های تحقیقاتی سنتی با استانداردهای امروزی دچار دگردیسی خواهند شد و به شکل کاملاً متفاوتی درخواهند آمد. در طی این فرایند، حوزه‌های جدید تحقیقاتی، فناوری مبتنی بر علم، علم مبتنی بر فناوری و صنعت مبتنی بر علم و فناوری ثمرات پیش‌بینی‌نشده‌ای خواهند داشت. سرانجام همه علوم در هم ادغام و به طیفی از توضیحات و توصیفات بدل خواهند شد که هر فرد تحصیل‌کرده فقط با اتکا به اصول و قوانین خاصی می‌تواند از آنها سر دربیاورد.

دیباچه‌ای که از علم و مشاغل علمی در مجموعه نامه‌هایم برای شما نوشته‌ام، شکل یا لحنی سنتی ندارد. قصدم این بوده که این نامه‌ها تا حد ممکن شخصی باشند، از تجربیات شخصی خودم در تدریس و تحقیق استفاده کرده‌ام تا تصویری واقعی به شما نشان بدهم از چالش‌ها و پاداش‌هایی که در مسیر زندگی علمی‌تان می‌توانید انتظار داشته باشید.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۷۱۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت