بهترین جلوه های ویژه تاریخ سینما با هزینه ناچیز

می خواهیم شما را با 10 فیلم دارای بهترین جلوه های ویژه در تاریخ سینما آشنا کنیم که با هزینه هایی بسیار اندک ممکن شدند.

۱۰ مورد از بهترین و کم خرج ترین جلوه های ویژه تاریخ سینما

«جادوی هالیوود» عبارتی بود که برای ارجاع به جلوه های ویژه بسیار زیبا و استادانه ای به کار می رفت که به فیلمسازان امکان می داد هر نوع از خلاقیت را به روی پرده سینما بیاورند، از قلعه های آن جهانی در سرزمین هی جادویی تا سفینه های فضایی موجوات فرازمینی در میانه های آسمان. امروزه، تقریباً تمام جلوه های ویژه سینما از طریق کامپیوتر انجام می شوند. فرآیند خلق جلوه های ویژه کامپیوتری بسیار ساده اما به شدت پرهزینه است و نتیجه نیز همیشه رضایت بخش نیست. به همین خاطر است که می خواهیم شما را با بهترین جلوه های ویژه در تاریخ سینما آشنا کنیم که با هزینه هایی بسیار اندک ممکن شدند.

Terminator 2

فیلم Terminator 2 همواره به عنونا یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما مورد توجه قرار گرفته است و بخش زیادی از این اعتبار به خاطر مدل ترمیناتور بی صدا اما شرور و بیرحمی است که توانایی ذوب شدن و تغییر شکل بدنش برای ریکاوری بعد از هر آسیب را ممکن می ساخت. یکی از نمادین سکانس های این فیلم مربوط به تغییر شکل ترمیناتور به شکل یک فلز مایع است. این شاهکار جلوه های ویژه به کمک یک لیوان جیوه و یک سشوار ممکن شده است. تمام کاری که تیم جلوه های ویژه لازم بود انجام دهند این بدو که این مایع را روی زمین بریزند و در حالی که جیوه پخش می شد، با یک سشوار، قطره های متالیک آن به جهت های مختلف می رفتند. در ادامه این عملیات به شکل برعکس به نمایش در می آید تا تغییر شکل ترمیناتور از مایع به جامد بدست آید.

Lord of the Rings

برای اینکه شخصیت فرودو دیگر هابیت ها در مقایسه با دیگر شخصیت های فیلم های Lord of the Rings کوتوله به نظر برسند، پیتر جکسون از تکنیک دیدگاه اجباری استفاده کرد. این تکنیک بدان معناست که دوربین در زاویه ای قرار می گرفت که هابیت ها در کنار شخصیت های دیگر نشان داده شوند در حالی که در واقعیت، آن ها با فاصله ای نسبتاً زیاد از شخصیت های دیگر بودند. این تکنیک باعث می شد که هابیت ها کوچکتر از دیگر شخصیت های فیلم ها به نظر برسند در حالی که آن ها تنها در فاصله ای دورتر از شخصیت های دیگر نسبت به دوربین قرار داشتند. برای طبیعی تر شدن این تکنیک، از کالسکه ها و مبلمان های خاص استفاده شد.

Jurassic Park

کمتر سکانسی در فیلم اورجینال Jurassic Park را می توان ترسناک تر از سکانسی یافت که در آن آب داخل لیوان در اثر نزدیک شدن تی رکس دچار موج می شود. استیون اسپیلبرگ، کارگردان فیلم، برای یافتن راهی به منظور خلق این سکانس، بسیار تلاش کرد. او در نهایت دریافت که با یک سیم گیتار می تواند چنین کاری انجام دهد بدون اینکه نیازی به دستگاه و مکانیزمی پیچیده باشد. مایکل لانتیری که مسئول جلوه های ویژه دایناسورها بود، گیتارش را نواخت تا اینکه به نت مناسبی رسید که باعث موج دار شدن آب لیوان می شد، همان چیزی که اسپیلبرگ می خواست.

Halloween

فیلم اورجینال Halloween بود که قاتل سریالی معروفی به نام مایکل مایرز را به مخاطبان ژانر وحشت معرفی کرد و چیزی که این قاتل سریالی بی صدا را چنین ترسناک می ساخت، ماسک سفید و خاصش بود که کوچکترین شباهتی با صورت واقعی یک انسان نداشت. ماسک اورجینال توسط تیمی از کارشناسان ژانر وحشت ساخته شده بود که می دانستند چطور صورتی کاملاً تهی از احساسات و عواطف انسانی بسازند. آن ها برای این کار از چهره شخصیت کاپیتان کرک در فیلم Star Trek الهام گرفتند. آن ها ماسک این شخصیت را گرفته و با ترکیب مو و اضافه کردن رنگ سفید و البته عریض کردن سوراخ چشم، به ماسکی رسیدند که در تاریخ ژانر وحشت ماندگار شد.

Star Trek

در فیلم Star Trek ساخته جی جی آبرامز، صحنه ای وجود دارد که در آن کرک و تیمش از فضا و در پرشی دیوانه کننده به یک سیاره دیگر وارد می شوند. آویزان کردن بازیگران برای ساعت ها به شکل برعکس چیزی نبود که بتواند انجام گیرد و به همین خاطر بود که یک روش ساده اما بسیار هوشمندانه به کار گرفته شد. آن ها در واقع کریس پاین و دیگر بازیگران را روی آینه هایی زیر آسمان صاف قرار داده تا این حس را ایجاد کنند که در حال افتادن از آسمان هستند. آن ها در ابتدا از پنکه ها برای کوبیدن هوا به صورت بازیگران استفاده کردند. در نهایت ، تمام این ماجرا از یک زاویه رو به پایین فیلمبرداری شد تا همه چیز شبیه سقوط از فضا به نظر برسد.

 The Wizard of Oz

فیلم The Wizard of Oz یکی از فیلم های کلاسیک فانتزی مشهور تاریخ سینماست که کمتر کسی را می توان یافت که دستکم یکبار آن را ندیده باشد. این فیلم با سکانسی شوکه کننده آغاز می شود، طوفانی که در منطقه کانزاس رخ داده و در نهایت دوروتی را به سرزمین آز می برد. منظره ای که در این سکانس دیده می شود یک مدل کوچک از مناطق روستایی کانزاس است. هنگامی که وقت نمایش تورنادو رسید، تیم ساخت فیلم یک آستین لباس بزرگ را به جرثقیل وصل کرده و آن  ها را در جهت مخاطب هم کشیدند تا حس حرکت تورنادو ایجاد شود.

Terminator 2

در یکی از سکانس های فیلم Terminator 2 سارا کانر در حال ترمیم سوراخی در سر ترمیناتور در جلوی آینه است. در حالی که به نظر مخاطب ما در حال تماشای جان کانر هستیم، سارا و ترمیناتور در برابر عکس خود در آینه نشسته اند و در واقع این بدلکاران هستند که روبرویشان نشسته اند. تنها می توان سارا را به وضوح در دو طرف دوربین دید و بدلکار سارا کانر نیز در واقع خواهر دوقلوی لیندا همیلتون است که در سکانسی دیگر نیز نقش سارا را بازی می کند، جایی که ترمیناتور شرور، شکل سارا را به خود می گیرد.

Escape from New York

در فیلم Escape from New York شاهد یک مدل سه بعدی کامپیوتری از شهر نیویورک سیتی هستیم که هزینه ساخت آن برای سازندگان فیلم با توجه به بودجه، بسیار سنگین بود. از این رو، تیم جلوه های ویژه مسیری متفاوت را در پیش گرفت. آن ها مدل کوچکی از شهر نیویورک که در سکانس های دیگر مورد استفاده قرار گرفته بود و با چسب سبزر رنگ و نور پس زمینه روی آن کار کردند. نتیجه تصویری است که یک مدل سه بعدی واقعی از شهر به نظر می رسد.

Superman Returns

در فیلم Superman Returns، کلارک به زادگاهش باز می گردد، جایی که سگ دوران کودکی اش در مزرعه خانوادگی شان از او استقبال می کند. این سگ توپی را گرفته و به کلارک می دهد و کلارک نیز آن را به سمت آسمان پرتاب می کند، جایی که ظاهراً از مدار زمین خارج شده و به نزدیکی سیاره مشتری می رسد. اما از آنجایی که بازیگر نقش سوپرمن در این فیلم دارای قدرت های سوپرمنی نیست، تیم جلوه های ویژه از یک تفنگ پرتاب سیب زمینی برای شلیک یک توپ به سمت آسمان استفاده می کنند، درست در همان لحظه ای که برندون روث وانمود می کند توپ را پرتاب می کند.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

در فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind، سکانسی وجود دارد که ذهن جیم کری به سرعت خاطرات قدیمی را پاک می کند در حالی که سعی دارد آن ها را به خاطر بیاورد. در این سکانس شخصیت ها و اتفاقات بدون نظم خاصی به نمایش در می آیند. برای فیلمبرداری این سکانس، به جی استفاده از پرده سبز و تدوین، کارگردان از بازیگران خواست که برای چندین بار به داخل کادر دوربین پریده و از آن خارج شوند. این بدان معنا بود که جیم کری و کیت وینسلت باید لباس هایشان را عوض کرده و احساسات جدیدی را برای هر سکانس با سرعت زیاد نشان دهند، در حالی که با عجله وارد کادر شده و از آن خارج می شدند. 

منبع: روزیاتو
کد مطلب: ۳۵۶۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد

دیدگاه

تازه ها

یادداشت