متن نامه "ترز" ‌معشوقه صادق هدایت، ‌خطاب به این نویسنده

متن نامه "ترز" ‌معشوقه صادق هدایت، ‌خطاب به این نویسنده

ترز همدم صمیمی صادق هدایت در رنس، در زمان تحصیل هدایت در پاریس بوده است. پدر او در جنگ بینالملل اول در جبهة «مارینو» کشته شده بود و مادرش آرزو داشت دخترش با مرد دلخواه خود ازدواج کند و خوشبخت شود. اما این دختر راه دیگری برای زندگی‌اش در پیش گرفت و هرگز ازدواج نکرد. او نامه‌ای به صادق هدایت، ‌پشت یک کارت پستال نوشت. متنِ نامة ترز به زبان فرانسه در کتاب « زندگی و آثار صادق هدایت » چاپ شده است.

معمولاً کارت پستالها عکس مناظر زیبا یابنایی تاریخی است، ولی کارت ترز تمثالی از پیرمردی سپیدموی و«خنزرپنزری» است که بر کنار رودی نشسته است و به نقطه‌های نامعلوم مینگرد.

پیرمرد خنزر پنزری که کنار رود نشسته است در بسیاری از داستان‌های صادق هدایت به خصوص "‌بوف کور" حضور پررنگی دارد.

ترز در این نامه خطاب به صادق هدایت نوشت:

گربه کوچکِ ایرانی من. تنها یک کارت کوچک، زیرا در مرخصی هستم، در«اترتا» پیش مادرم، و خیلی گرفتار. من چند روز پیش از«پون تورسن» رد می‌شدم، خیلی به نخستین ملاقاتمان فکر کردم - مادرم پیر شده و کمی بیمار است، این مرا ناراحت کرده. وقتی برگشتم به شما نامه خواهم نوشت، نزدیکِ 15 ژوئن. من را محکوم به بیوفایی نکن، شاید تنبلی، و چرا اسم معشوقم را می‌پرسی؟ ترجیح می‌دهی که به شما جواب بدهم که چند تا دارم، چیزی که لازم است بگویم این است که من از آنها هیچکدام را دوست ندارم. من به شما نامه‌ای مفصل، تا ده روز دیگر می‌نویسم. من شما را همیشه دوست دارم.

کد مطلب: ۴۲۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت