«شبی در طهران» به شهرزاد برگشت/ هنرمندان مقابل هم قرار گرفته‌اند!

شایان مستوفی کارگردان نمایش «شبی در طهران» درباره دلایل اجرای مجدد نمایش توضیح داد.

«شبی در طهران» به شهرزاد برگشت/ هنرمندان مقابل هم قرار گرفته‌اند!

شایان مستوفی کارگردان نمایش «شبی در طهران» که قرار است دوباره در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه برود درباره اجرای مجدد نمایش گفت: اجرای این اثر نمایشی حدود یک ماه قبل در تئاتر شهرزاد به پایان رسید و قرار است نمایش مجدداً از ۷ دی ماه با گروه بازیگران جدید به صحنه برود. لطف مخاطبان و درخواستشان برای تمدید اجرا یکی از دلایلی بود که تصمیم گرفتم نمایش را مجدداً به صحنه ببرم.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که باعث ادامه اجراهای نمایش شد این بود که دوست داشتم فرصتی به بازیگران جدید برای اجرا بدهم چون خیلی از بازیگران و هنرمندان ما مشتاق کار کردن هستند اما کسی پیشنهاد مناسبی به آن‌ها نمی‌دهد. مساله دیگر این است که من معتقدم هنر، در جامعه فرهنگ سازی می‌کند پس چرا باید تعطیل شود. به عنوان نمونه خانم گلاب آدینه نمایششان را به صحنه بردند اما بعد از اجرای ایشان قرار است چه کسی تئاتر را زنده نگه دارد و اجرا برود. خود من یک بار نمایش «شبی در طهران» را در شرایط بسیار نامساعدی به صحنه بردم و کارم را انجام دادم اما بازخوردهای خوبی گرفتم و از این رو دوباره نمایش را برای اجرا آماده کردم و خوشبختانه مدیریت تئاتر شهرزاد هم در بستن قرارداد جدید با ما بسیار همراه بود از این رو فرصت اجرای دوباره کار برایمان فراهم شد.

 

این کارگردان تئاتر درباره واکنش‌های منفی که نسبت به اجرای تئاترها وجود دارد، عنوان کرد: این روزها شرایطی پیش آمده که خود هنرمندان مقابل هم قرار گرفتند و با هم می‌جنگند. مردم باید بدانند که مثلاً چه آسیبی قرار است از اجرای یک تئاتر به آنها برسد در حالی که همین تئاتر می‌تواند فرهنگ سازی کند و مانند سینما، دست به الگوسازی بزند. از زمانی که در تئاتر شروع به فعالیت کردم اعتقاد به شعار «هنر برای هنر» داشتم البته نمی‌گویم که نمی‌توان از طریق هنر امرار معاش کرد اما در درجه اول به خود هنر اهمیت می‌دهم بنابراین با وجود پیام‌های اهانت آمیزی که برای اجرای نمایش دریافت کردم تصمیم گرفتم برای خود هنر کارم را ادامه دهم.

 

مستوفی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: الان شرایط زندگی ما با چند ماه قبل خیلی تفاوت دارد اما اعتقادم این است که باید با این وضعیت کنار بیاییم و در کنار تمام انتقاداتی که ممکن است هرکدام از ما به وضعیت کشور داشته باشیم، کارمان را هم انجام دهیم چون مثلاً تا کی می‌توان در مقابل گرسنگی مقاومت کرد؛ تئاتر هم مانند رفع گرسنگی است و باید برای ادامه حیاتش آن را فعال نگه داشت.

 

نمایش «شبی در طهران» نوشته محمد چرمشیر است که با کارگردانی شایان مستوفی از ۷ دی تا ۱۰ بهمن ماه در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.

 

بازیگران نمایش به ترتیب حرف الفبا عبارتند از میترا اکبری، ابوالفضل حضرتی، نیلوفر ذوالفقاری، سارا سیرتی، شایان مستوفی، کارمانیا میراحمدی، کوروش محمدرضا، مهرزاد نیکنام، طاها نوری.

 

در توضیح این نمایش آمده است: داستان نمایش در یک اداره شهربانی در بحبوحه جنگ جهانی دوم و تاثیرات آن در ایران می‌گذرد. در شبی که تهران به دلیل حضور نیروهای متفقین شلوغ و آشفته است و سران کشورهای درگیر جنگ برای آینده سیاسی ایران تصمیم‌گیری می‌کنند، تعدادی مظنون به اداره شهربانی آورده می‌شوند که برخی از آنان اتباع خارجی هستند. نمایش با بهره از سبک کمدی و با نگاهی به تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در سال‌های ابتدای دهه بیست شمسی و فرهنگ مردم کوچه و بازار سعی در ارائه موقعیت و شرایط روز آن زمان تهران را دارد.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۴۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت