یک کارگردان نمایش عروسکی:

هنرمندان در آثارشان از فرهنگ قومی و بومی وام بگیرند/ تئاتر عروسکی مخاطب عام ندارد

کارگردان نمایش «درباره رقص» با بیان اینکه تمام مراحل تولید نمایش خود را با کمک‌هزینه اولیه جشنواره به انجام رسیده است، گفت هنرمندان استان‌های کشور باید در تولید آثارشان از فرهنگ قومی و اصیل وام بگیرند.

هنرمندان در آثارشان از فرهنگ قومی و بومی وام بگیرند/ تئاتر عروسکی مخاطب عام ندارد

نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی «تهران-مبارک» پس از وقفه‌ای که سال گذشته رخ داد حال از هشتم تیرماه در تعدادی از سالن‌های تهران برگزار شده است. این جشنواره با حضور پنجاه و هشت گروه داخلی و خارجی و حدود پانصد مهمان در بخش‌های بین‌الملل، نمایش‌های ایرانی صحنه‌ای و نمایش‌های فضای باز برگزار شد. در این میان ۱۶ اثر در بخش بزرگسال، پانزده اثر در بخش کودک و نوجوان و ۱۳ اثر در بخش فضای باز روی صحنه رفتند. همچنین هفت اثر در بخش بین الملل و هفت اثر در بخش فراگیر (بهزیستی) روی صحنه رفتند. ارمنستان، برزیل، ترکیه و پرو کشورهایی هستند که با آثار عروسکی در رویداد امسال حضور یافتند. 

به گفته هادی حجازی فر ویژگی جشنواره تئاتر عروسکی امسال با دوره‌های قبل نحوه داوری آثار است که توسط کارگردان‌های شرکت کننده به واسطه دادن نمره انجام می‌شود. البته در کنار این بخش یک تیم فنی نیز بر امور داروی‌ها و ارزیابی‌ها نظارت دارند. موضوع دیگر اینکه سقف کمک هزینه‌ها به گروه‌ها پنجاه میلیون تومان است که نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است. کاظم نظری رییس اداره کل هنرهای نمایشی نیز این وعده را داده که آثار خوب جشنواره در تالار وحدت و سالن‌های تئاتر شهر اجرای عموم خواهند داشت. 

«درباره رقص» یکی از نمایش‌هایی است که در جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی «تهران-مبارک» حضور یافته است. نویسنده این اثر یاسین فرخی است و پریناز خسروی کارگردانی آن را به عهده داشته است.

IMG_20230707_095357_629

 خسروی درباره نمایش عروسکی «درباره رقص» گفت: «درباره رقص» داستان زنی است که در حین زایمان جان خود را از دست می‌دهد. در ادامه روح این زن با فرش دستباف خود یک رابطه عاطفی و رؤیایی پیدا می‌کند. این نمایش به سه زمان متفاوت اشاره دارد. زمان اول به دوران بارداری زن، زمان دوم به نوزاد او که اکنون در قلب فرش است و زمان سوم به دختربچه‌ای که متولد نشده، اشاره دارد. درواقع عشق این زن به فرزندش در تار و پود قالی رفته است و اکنون قالی تصمیم می‌گیرد بچه را در خود نگه دارد. 

وی درباره شیوه اجرایی نمایش «درباره رقص» و نوع عروسک‌ها اینگونه توضیح داد: تکنیک به کاررفته در این نمایش عروسک‌های میله‌ای است. 

خسروی درباره رده سنی مخاطبان اثرش بیان کرد: مخاطبان این نمایش بزرگسالان هستند. در واقع این اثر برای کودکان قابل درک نیست و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. 

وی در ادامه به توضیحاتی درباره جشنواره عروسکی پرداخت. او با بیان اینکه استقبال تماشاگران از اجراهای حاضر در جشنواره را بسیار خوب بوده، عنوان کرد: خوشبختانه در نوزدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک با آثار با کیفیتی مواجه بودیم. شاهدم که سالن‌ها مملو از جمعیت هستند و خوشبختانه این استقبال از نمایش من هم صورت گرفته و از این بابت خوشحالم. 

او حضور آثار بخش بین‌الملل را عامل وسعت دید اجرایی هنرمندان دانست و توضیح داد: قطعا کشورهای خارجی در زمینه تئاتر عروسکی از ما پیشرفته‌ترند و تماشای آثارشان در مبحث ایده‌پردازی و اجرا به کمک شایانی خواهد کرد. 

کارگردان نمایش «درباره رقص» گفت: هنرمندان استان‌های کشور باید در تولید آثارشان از فرهنگ قومی و اصیل وام بگیرند. این موضوع باعث آشنایی دیگر استان‌ها با فرهنگ آن‌ها می‌شود و این شناخت زمینه‌ساز تنوع در تولید و تعامل و همکاری‌های هنرمندان استان‌ها خواهد بود. 

خسروی در ادامه به کمک هزینه‌هایی اشاره کرده که توسط برگزارکنندگان به شرکت کنندگان داده شده است. او گفت: خوشبختانه امسال کمک‌هزینه قابل‌توجهی برای تهیه و تولید آثار در نظر گرفته شده بود. شخصا نمایش «درباره رقص» را با بخش اول این کمک‌هزینه‌ها تولید کردم. 

خسروی در پایان صحبت‌هایش درباره وضعیت فعلی نمایش عروسکی توضیحاتی داد. او گفت: نمایش عروسکی مخاطب عام ندارد و مردم با این آثار بیشتر در بخش اجراهای فضای باز ارتباط برقرار می‌کنند. قطعا اگر شرایطی فراهم شود که آن‌ها با این گونه نمایشی به صورت همیشگی مواجه شوند و اطلاع‌رسانی بیشتری در اینباره صورت گیرد؛ شاهد حضور مخاطبان عام در سالن‌های نمایش نیز خواهیم بود.

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۶۸۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت