ثبت جهانی خوشنویسی ایران دروغ بود؟

چندی پیش خبرِ ثبت جهانی خوشنویسیِ ایران در یونسکو اعلام شد، خبری که امروز در نشست خبریِ انجمن خوشنویسان ایران تکذیب شد.

ثبت جهانی خوشنویسی ایران دروغ بود؟

یکی از حاضران در این جلسه حجت‌اله مرادخانی پژوهشگر فرهنگی بود. صحبت‌های این  پژوهشگر ابعاد تازه‌ای از ماجرای پرونده خوشنویسیِ‌ ایران در یونسکو را افشا کرد.

مرادخانی اعلامِ خبرِ ثبتِ خوشنویسیِ ایرانی در یونسکو را کذبِ محض دانست و این کار را مخدوش کردن افکار عمومی اعلام کرد.

این پژوهشگر که براساسِ گزارش منتشر شده در سایتِ رسمی یونسکو صحبت می‌کرد، گفت: پرونده‌ای که از طرف ایران ارائه شده به برنامه‌ای حفاظتی از هنر خوشنویسی اختصاص دارد. در واقع این پرونده نشان می‌دهد که ایران در بخش برنامه حفاظتی این توانایی را دارد که از خوشنویسی پاسداری کند. این در حالی است که ترکیه «حسن خط» را به عنوان خوشنویسی اسلامی به ثبت رسانده است.

از طرفی ۱۶ کشور عربی توانسته‌اند با هم پرونده‌ای را ارائه دهند تا دانش، مهارت‌ها و برنامه‌ها و اقدامات‌شان را در زمینه خوشنویسی ثبت کنند.

مرادخانی گفت: آنچه از سوی ایران به ثبت رسیده گزارش چهل ساله انجمن خوشنویسان ایران است.

نکته مهم دیگری که این پژوهشگر به آن اشاره کرد درباره عنوانی بود که برای پرونده خوشنویسی ایران در یونسکو در نظر گرفته‌اند. «پاسداری خوشنویسی در ایران» این عنوانِ پرونده ایران در یونسکو است.

مرادخانی گفت: مگر خوشنویسی در ایران هنری عاریه و وارداتی است که از عبارت «خوشنویسی در ایران» استفاده شده است. آوردن کلمه «در» کاملا بی‌اساس است. خوشنویسی متعلق به ایران است. این عنوان زمانی درست بود که ما این هنر را از کشور دیگری عاریه گرفته باشیم.

 

منبع: تسنیم
کد مطلب: ۳۵۶۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت