جدال بر سر نقاشی دیواری تاریخی که بارها از زلزله جهید

بر اساس حکم یک دادگاه در ایتالیا یک نقاشی فرسکو تاریخی باید به مکانی که اکنون به یک گورستان تبدیل شده است بازگردانده شود.

جدال بر سر نقاشی دیواری تاریخی که بارها از زلزله جهید

۳۰ سال از کشمکشی که بر سر یکی از فرسکوهای «پیرو دلا فرانچسکا»‌ استاد چیره‌دست رنسانس به وجود آمده می‌گذرد و با حکم جدید یک دادگاه ایتالیایی به نظر نمی‌رسد این مسئله به پایان نزدیک شده باشد.

بر اساس رای جدید دادگاه،‌ این اثر هنری باید به مکانی که در آنجا خلق شده است بازگردانده شود. نکته قابل توجه آن است که مکانی که این اثر در آن خلق شده است در حال حاضر به طور عمده به عنوان گورستان شناخته می‌شود.

این فرسکو، مریم مقدس (س) باردار را به تصویر می‌کشد و از آن به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار دوران رنسانس یاد می‌شود.

این فرسکو که در حوالی ۱۴۶۰ به اتمام رسیده است، گمان می‌رود توسط «پیرو دلا فرانچسکا»‌ برای تزئین دیوار پشت محراب کلیسای «سانتا ماریا»‌ در شهر «مونترچی» خلق شده باشد.

دیوار و فرسکوی روی در از حادثه زلزله سال ۱۷۸۵ سالم باقی ماندند. بعدها این فرسکو را از دیوار جدا کردند و آن را در قسمتی از کلیسایی که در اندازه بسیار کوچکتری بازسازی‌شد به نمایش گذاشتند.

در سال ۱۸۸۹ بود که این فرسکو به «پیرو دلا فرانچسکا»‌ نسبت داده شد. این اثر از زلزله دیگری در سال ۱۹۱۷ هم جان سالم به در برد و در نهایت در سال ۱۹۹۲ مرمت و به ساختمان سابق یک مدرسه در «مونترچی»‌ که به موزه «مدونا دل پارتو»‌ تبدیل شده بود، منتقل شد. 

انتقال این اثر به موزه‌ای که امروزه سالانه حدود ۴۰هزار بازدیدکننده جذب می‌کند، یک کشمکش قانونی بین شورای شهر «مونترچی»،‌ اسقف‌نشین آن منطقه، مقامات محلی و وزارت فرهنگ بر سر موقعیت مکانی این اثر به راه انداخت.

این کشمکش زمانی که دادگاه عالی ایتالیا بر بازگشت این فرسکو به خانه نخستش رای داد،‌ وارد مرحله جدیدتری شد.

«آلفردو رومانلی»‌ شهردار «مونترچی» معتقد است کلیسای کوچکی که در گوشه‌ای از شهر واقع شده و در سال ۱۹۵۶ بازسازی شده است دیگر وضعیت اولیه را ندارد.

شهردار این شهر بیان کرد:‌ «قرار دادن نماد مرتبط با تولد مسیح (ع) در گورستانی واقع در حومه شهر و در میان ۳۰۰۰ قبر، ایده خوبی به نظر نمی‌رسد.»‌

او معتقد است که این کلیسا به دلیل نداشتن نور و فضای کافی برای پذیرش گردشگران مناسب نگهداری از این فرسکو نیست.

«رومانلی» پس از بالا گرفتن این کشمکش برای ملاقات با یکی از مقامات وزارت گردشگری احضار شده است.

با این حال یکی از منتقدان هنری و یکی از نزدیکان نخست وزیر سابق ایتالیا معتقد است این فرصت مناسبی است که بتوان فرسکو را به مکانی که در آن خلق شده است منتقل کرد؛‌ چراکه امکان گسترش دادن فضای این کلیسا وجود دارد.

گمان می‌رود «دلا فرانچسکا»‌ این نقاشی را به افتخار مادرش که اهل «مونترچی»‌ بود خلق کرده است.

منبع: گاردین
کد مطلب: ۳۵۹۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت