درباره دومین تابلوی گران جهان چه می دانید؟

تابلوی «Interchange» (مبادله) که در سال ۱۹۵۵ توسط ویلم دکونینگ ـ هنرمند آمریکایی ـ ترسیم شده است، دومین تابلوی گران قیمت جهان است.

درباره دومین تابلوی گران جهان چه می دانید؟

 این نقاشی که در سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی ترسیم شده، به سبب مبلغ زیادی که بابت خریدش پرداخت شد، جنجال زیادی را به پا کرده بود.

«Interchange» در سال ۲۰۱۵ به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار به فروش رسیده است. موسس شرکت سیتادل ( Citadel LLC) که یک شرکت آمریکایی است این تابلو را خرید.

تابلوی «Interchange» اکنون بعد از «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی، گرانترین نقاشی جهان است و معامله آن یکی از بزرگترین معامله‌های هنری در جهان محسوب می‌شود.

درباره دومین تابلوی گران جهان چه می دانید؟
سالواتور موندی اثر داوینچی / گران ترین تابلوی جهان

مکتب اکسپرسیونیسم انتزاعی بعد از جنگ جهانی دوم در آمریکا پدید آمد. در ابتدا تعداد کمی از گالری‌ها حاضر بودند که نقاشی‌های این سبک جدید را به نمایش بگذارند زیرا معتقد بودند این اشکال نقاشی نیستند؛ اما در دهه ۵۰ از قرن گذشته میلادی، اکسپرسیونیسم انتزاعی به گرایش هنری غالب تبدیل شد و نخستین جنبش هنری بود که برخلاف دیگر جنبش‌های هنری که از اروپا سرچشمه می‌گرفتند، از آمریکا سرچشمه می‌گرفت.

فلسفه پیروان این مکتب هنری این بود که آزادی، الهام بخش حقیقی هنری است و بوم نقاشی باید فضایی باشد تا هنرمند آزادانه افکارش را بر روی آن ترسیم کند؛ بدون اینکه به چهارچوب خاصی پایبند باشد یا ناچار باشد تصاویر آشنایی ترسیم کند.

به جز تابلوی ویلم دکونینگ ( ۱۹۹۷ ـ ۱۹۰۴)، تابلوهای دیگر این سبک نیز در لیست گران ترین نقاشی‌های دنیا قرار گرفته‌اند؛ برای مثال تابلوی «شماره۱۷ آ» اثر جکسون پولاک ـ نقاش آمریکایی ـ در جایگاه سوم گران ترین نقاشی‌های جهان قرار گرفته است.

درباره دومین تابلوی گران جهان چه می دانید؟
اثری از جکسون پولاک که در ایران به نمایش گذاشته شد

به گفته برخی از منتقدان، اکسپرسیونیسم انتزاعی پیش درآمدی برای بسیاری از تغییرات و اتفاقات فرهنگی در آمریکا بود. در دهه ۵۰ و ۶۰ قرن گذشته، زنان برای کار از خانه خارج شدند و تظاهرات گسترده‌ای برای حقوق مدنی و جنگ ویتنام صورت گرفت. این تغییرات در شهرهای بزرگ و کوچک تأثیر گذاشت و از آمریکا به اروپا هم منتقل شد.

هنرمندان اکسپرسیونیسم انتزاعی شیوه تولید و ارائه هنر را تغییر دادند همان طور که فرهنگ جهانی هم در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی برای همیشه تغییر کرد.

درباره دومین تابلوی گران جهان چه می دانید؟
سومین تابلوی گران قیمت جهان/ اثر پولاک

 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۳۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت