خاطرات عارفِ سر طلاییِ فوتبال ایران

خاطرات زنده‌یاد عارف قلی‌زاده، معروف به عارف سر طلایی، بازیکن تیم‌های تاج و ملی ایران که دو دهه از معروف‌ترین مدافعان فوتبال کشورمان بود و در سال‌های آخر زندگی، از یادها رفته بود، در رادیو از زبان خودش بازگو خواهد شد.

خاطرات عارفِ سر طلاییِ فوتبال ایران

خاطرات زنده‌یاد عارف قلی‌زاده، پیشکسوت فوتبال ایران، در برنامه «اتاقی در حومه خاطرات» که روی آنتن رادیو ورزش خواهد رفت، مرور خواهد شد.

برنامه «اتاقی در حومه خاطرات» به موضوع زندگینامه ورزشکاران و پیشکسوتان از زبان خودشان می‌پردازد.

عارف قلی‌زاده، متولد ۱۳۱۷ تبریز بود، هرچند او درباره سن خود می‌گوید: «البته شناسنامه من را دیر گرفته‌اند. فکر می‌کنم ده یازده سال پیرتر باشم.» او در ۱۰ سالگی به تهران آمده و در محله سنگلج ساکن شده است.

عارف قلی‌زاده پیشکسوت و مدافع سابق تیم تاج و تیم ملی ایران بین سال‌های ۱۳۴۰–۱۳۲۰ است. او توسط علی دانایی‌فرد کشف شد و به تیم بزرگسالان دوچرخه سواران راه یافت و سپس با درخشش خود به تیم ملی فرخوانده شد و توانست در طول دوران فوتبال خود، ۱۲ بازی ملی انجام دهد. 

قلی‌زاده در پست دفاع به مدت ۱۸ سال برای تیم تاج بازی کرد. او به دلیل موفقیت‌هایش در پیکارهای هوایی و قدرت سر زنی‌اش، به عارف سر طلایی مشهور شد. 

در سال ۱۳۲۷ و در سن ۱۸ سالگی حسین صدقیانی او را به تیم ملی دعوت کرد. در بازی‌های آسیایی ۵۱ دهلی نو با تیم ملی به هندوستان رفت و با شکست در دیدار فینال به مقام نایب قهرمانی این بازی‌ها دست یافت.

عارف قلی‌زاده از پیشکسوتان فراموش شده دهه‌های آغازین فوتبال ایران و تیم تاج محسوب می‌شود. او از آخرین هم نسلان خود در تیم تاج بود که سرانجام در ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

در این برنامه که در سال ۱۳۸۰ با گویندگی مرحوم مهرداد محمدی ضبط شده است، خاطرات این ورزشکار مرور خواهد شد.

برنامه «اتاقی در حومه خاطرات» جمعه، ۱۹ آذر از ساعت ۱۴ به مدت ۵۵ دقیقه از رادیو ورزش موج اف ام ردیف ۹۲ مگاهرتز پخش می‌شود. 

 

کد مطلب: ۳۵۵۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت