روایتی مستند از حیات وحش شگفت انگیز لیسار

مستند «حیات وحش لیسار» نمایش زیبایی های منطقه حفاظت شده «لیسار» گیلان، به تهیه کنندگی و کارگردانی امیر شکرگزار و تولیدات جدید شبکه مستند سیما جمعه ۲۲ مهر ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

روایتی مستند از حیات وحش شگفت انگیز لیسار

 شکرگزار درباره سوژه این مستند گفت: منطقه حفاظت شده «لیسار»، بخشی دیدنی در دل جنگل‌های هیرکانی در غرب استان گیلان، منطقه تالش است که حدود ۳۶ هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه از لب دریای خزر آغاز شده و تا دریاچه نئور ادامه دارد و مناطق ساحلی، جلگه‌ای، کوهستانی و جنگلی را شامل می شود. تنوع زیستی در این منطقه بسیار بالاست و اکوسیستم آن به‌گونه‌ای است که اجازه می‌دهد همه نوع حیوانی در آن زندگی کنند. برای مثال، عقاب طلایی که در رأس چرخه جانوری قرار دارد، در این منطقه زاد و ولد می‌کند و همین موضوع باعث منحصر به فرد شدن این منطقه شده است.

او افزود: در مستند «حیات وحش لیسار»، این منطقه را به صورت کلی معرفی کرده‌ و بخش‌های مختلف آن اعم از جلگه، جنگل، تالاب و ... را به تصویر کشیده‌ایم. از سویی دیگر، سراغ گونه‌های جانوری که در این منطقه زندگی می‌کنند رفته‌ایم و بسیاری از حیوانات ساکن در این منطقه را به تصویر کشیده‌ایم.

شکرگزار درباره علاقه‌ خود درباره ساخت چنین مستندی گفت: من محیط‌بان بازنشسته‌ام و سال‌ها در این منطقه فعالیت می‌کردم. به همین دلیل آشنایی بسیار خوبی با این منطقه دارم. در این مستند، حیات وحش و اکوسیستم این منطقه را به تصویر کشیده‌ام. عقاب طلایی، موش، مار، گوزن، سمور، روباه و شغال و ... از جمله حیواناتی‌اند که در این مستند به نمایش درآمده است.

این تهیه کننده و کارگردان درباره روند تولید مستند حیات وحش لیسار هم گفت: ساخت این مستند چندین سال زمان برد، چرا که باید تک تک حیوانات را رصد می‌کردم و زندگی آنان را در فصول مختلف سال به تصویر می‌کشیدم.

او افزود: تجربه محیط‌بانی من می‌گوید که برای نزدیک شدن به حیوانات باید تک نفره بود، چرا که در غیر این صورت حیوان می‌ترسد و فرار می‌کند. بسیاری از تصاویر این مستند با دوربین‌های تله‌گذاری شده، ضبط شده است. با این حال، تدوین این مستند را حامد رحیمی برعهده داشته است. دخترم و برادرم نیز مرا در ساخت این اثر یاری کردند.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۳۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت