روایت عکاسان بحران از اتفاقات مهم جهان در «از میان خاکستر»

مجموعه «از میان خاکستر» به کارگردانی سعید فرجی روایت ۶ عکاس بحران از ۶ اتفاق مهم جهانی است که از امشب روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

روایت عکاسان بحران از اتفاقات مهم جهان در «از میان خاکستر»

مجموعه «از میان خاکستر» به کارگردانی سعید فرجی روایت ۶ عکاس بحران از ۶ اتفاق مهم جهانی است که از امشب دوشنبه ۹ آبان ماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

سعید فرجی کارگردان مستند «از میان خاکستر» درباره سوژه این مستند گفت: این مجموعه مستند درباره تجربه عکاسان جوان ایرانی از بحران‌های خارج از کشورمان است. جنگ ۳۳ روزه، بحران قحطی در سومالی، سوریه، عراق، تحولات افغانستان، درگیری‌های مرز میانمار ۶ سوژه‌ای است که در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته است. در هر قسمت، یک عکاس بحران ایرانی که از نزدیک وقایع را دیده و از آن عکاسی کرده است، خاطرات خود را از آن تعریف می‌کند.

وی با معرفی عکاسان حاضر در این مجموعه توضیح داد: حسین ولایتی، حسین مرصادی، علی خارا، وحید فرجی، بهنام سهوی و خودم ۶ عکاسی هستیم که در این مجموعه با آنان گفتگو شده است. وحید فرجی درباره جنگ ۳۳ روزه صحبت می‌کند. بهنام سهوی درباره آوارگان میانماری در بنگلادش سخن می‌گوید و حسین ولایتی و علی خارا عملیاتی در عراق را تعریف می‌کنند و حسین مرصادی نیز عملیات آزادسازی نبل و الزهرا در سوریه را روایت می‌کند.

سعید فرجی درباره نخستین قسمت از مستند «از میان خاکستر» گفت: اولین قسمت از این مجموعه درباره بحران قحطی در سومالی است که تجربه خود من از حضور در این اتفاق است و درباره آن صحبت می‌کنم.

وی با اشاره به ایده خود از ساخت این مستند گفت: همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که مخاطب عکس‌ها چه قدر به عکاسان توجه دارند؟ همیشه مخاطب به سوژه آن عکس توجه می‌کند، در حالی که نمی‌داند عکاس آن کیست و در چه شرایطی این عکس را گرفته است؟ دوست داشتم زحمات عکاسان برای تهیه عکس از بحران‌های مختلف را ثبت و ضبط کنم. به همین دلیل سراغ ساخت مجموعه «از میان خاکستر» رفتم.

این کارگردان در پایان درباره فرم روایی «از میان خاکستر» توضیح داد: علاوه بر مصاحبه با عکاسان، تصویر آرشیوی هم داریم. البته منظورم از تصاویر آرشیوی این نیست که چیزی را از جایی دریافت کرده باشیم، بلکه منظورم تصاویری است که مجموعه ما قبلاً از آن اتفاقات تهیه کرده است. برای مثال، خود من در ۱۵ - ۱۶ کشور کار کردم و در ۴ جنگ حضور داشتم. بخشی از تصاویر ماحصل کار خودم از این سفرها است. همچنین تصاویر خود عکاسان از آن بحران را به نمایش گذاشته‌ایم. هر قسمت از این مجموعه حدوداً ۴۰ دقیقه است.

کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه سعید فرجی است و از دیگر عوامل آن می‌توان به تصویربردار مصاحبه‌ها: سید مصطفی سیدالحسینی، تدوین: حمید مشایخی و تصاویر تولیدی: سعید فرجی اشاره کرد. «از میان خاکستر» دوشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۹ است.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۶۳۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت