«جهان صنعت» موقت برمی‌گردد/اظهاراتی درباره توقیف

چندی پیش بود که خبر توقیف روزنامه‌ «جهان صنعت» را به دلیل «تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و حدود مطبوعات» اعلام کردند؛ حالا مدیرمسوول این روزنامه از مراحلی که به تعطیلی روزنامه منجر شده انتقاد دارد و از بازگشت موقت این نشریه تا برگزاری دادگاه خبر می‌دهد.

«جهان صنعت» موقت برمی‌گردد/اظهاراتی درباره توقیف

محمدرضا سعدی، مدیرمسوول روزنامه جهان صنعت، نشریه‌ای که بیشتر به انتشار اخبارِ تحلیلی اقتصادی اختصاص دارد،  ضمن انتقاد از ضوابطی که برای فعالیت رسانه‌ها و مطبوعات وجود دارد، می‌گوید: «هیات نظارت بدون اینکه همه‌ی اعضا حضور داشته باشند، در جلسه‎‌ی فوق‌العاده‌ای که نظر برخی به صورت تلفنی پرسیده شده و بدون حضور نماینده مدیران مسوول، رأی به توقیف روزنامه داده‌اند. سوال من از آقای وزیر این است که چرا در جلسه‌ای فوق‌العاده، بدون حضور نماینده مدیران مسوول تصمیم‌گیری می‌کنید؟»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «ما هرچه وزارت ارشاد خواسته را انجام دادیم. حتی چند شب تیترمان را به‌ درخواست دوستان تغییر دادیم و روزنامه را دوباره چاپ کردیم. ما سیاست تعاملی داشتیم نه تقابلی. تصمیم توقیف روزنامه فقط و فقط در صلاحیت دادگاه است نه هیات نظارت. من از اعضای هیات نظارت این سوال را دارم که آیا واقعا مطلب آقای زیباکلام را خوانده‌اند؟»

مدیر مسوول روزنامه «جهان صنعت» اضافه می‌کند: «تشخیص مرز بین انتقاد و تخریب یا افترا به نهادها خیلی باریک است و نمی‌توان به همین سادگی قضاوت کرد. هیات نظارت باید پرونده را به دادگاه می‌فرستاد. اینکه روزنامه‌ای که ۲۰ سال سابقه دارد را توقیف می‌کنند و یک موضوع به موضوعات کشور اضافه می‌کنند اصلا کار درستی نیست. این تصمیم بر اساس مصلحت نظام نیست.»

سعدی با اعلام این خبر که «جهان صنعت» از فردا ـ چهارشنبه ـ ۱۶ آذر ماه به کیوسک‌ها برمی‌گردد، می‌گوید: «توقیف روزنامه‌ها در شرایط حاضر کار درستی نیست. ما اقداماتی از همین دست انجام داده‌ایم که مرجعیت رسانه‌ای را از دست داده‌ایم؛ مگر ما چند رسانه هستیم؟ همه رسانه‌هایی که من می‌شناسم اهل تعامل هستند و این مملکت و نظام را دوست دارند. کسی نمی‌خواهد این کشور آسیبی ببیند. ما در راستای حفظ منافع ملی سیاست تعاملی داریم. اینکه امروز وضعیت اقتصادی این چنین است، عملکرد یک دولت و شخص خاص نیست. بلکه مجموع شرایط و دستورالعلمل‌های اقتصادی این وضعیت را رقم زده است.»

او همچنین خاطرنشان می‌کند: «چون ما روزنامه هستیم و وظیفه اطلاع‌رسانی داریم، طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی نیز رسیدگی به جرایم مطبوعاتی فقط در صلاحیت دادگاه‌های دادگستری با حضور هیات منصفه است.»

مدیر مسوول روزنامه جهان صنعت در ادامه مطرح می‌کند: «قاضی دستور موقت انتشار روزنامه را داد تا جرم ما در دادگاه بررسی شود. اگر دادگاه تشخیص داد که روزنامه باید توقیف یا امتیازش لغو شود، آن موقع انجام می‌شود. هیات نظارت اگر تشخیص تخلف دهد، باید پرونده را به دادگاه ارجاع دهد تا بررسی و تعیین مجازات کند. ولی هیات نظارت در دو مرحله، هم زمان آقای روحانی که گزارشی درباره‌ی آمار کرونا نوشته بودیم، عجولانه ما را توقیف کرد و هم در این دوره. در صورتی که از وزیر ارشاد محترم زمانی که تازه منصوب شده بودند و ما با ایشان جلسه داشتیم، یک خواهش کردیم که اگر می‌خواهید روزنامه‌ای را توقیف کنید، قبلش صدا کنید و تذکر دهید. بگذارید روزنامه از خودش دفاع کند.»

او در پاسخ به اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر اینکه بارها شفاها و کتبا به این روزنامه تذکر داده شده بود، می‌گوید: «وزارت ارشاد بالاخره روزانه به برخی رسانه‌ها تذکر می‌دهد. کدام رسانه‌ای است که دادگاه نرفته باشد؟ ما هم دادگاه رفته‌ایم. دادگاه اخیری که ما رفتیم، هیات نظارت در جلسه فوق‌العاده نوشته به دلیل تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت در صورتی که قاضی بازپرسی شعبه ۴ فرهنگ و رسانه اصلا تخلف از مصوبات شورای امنیت را برای ما تفهیم اتهام نکرد و اتهام چیز دیگری بود؛ مطالب خلاف واقع.»

سعدی درباره‌ی یادداشت صادق زیباکلام که باعث توقیف روزنامه شد، بیان می‌کند: «در آن مطلب برخلاف آنچه عنوان شده، ما اصلا توهینی به نیروی انتظامی نکردیم. یک ادعایی درباره‌ی نیروی انتظامی مطرح بوده که ما تلاش کردیم درباره‌ی آن شفاف‌سازی کنیم.»

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت