ساخت برنامه فوتبالی توسط یک زن چگونه است؟

الهام حاتمی ـ تهیه کننده برنامه «چهل تیکه» ـ که این روزها برنامه «فوتبال زندگی است» را به عنوان ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در شبکه نسیم تدارک دیده است، با بیان اینکه ساخت چنین برنامه ای تجربه خوبی برای او بوده، عنوان کرد که دنیای فوتبال پیشتر هم برای او جذاب بوده و حالا جذاب‌تر هم شده است.

ساخت برنامه فوتبالی توسط یک زن چگونه است؟

الهام حاتمی ـ تهیه کننده برنامه «فوتبال زندگی است» ـ درباره ی تجربه ساخت این برنامه و آثاری از این جنس که پیشتر در تلویزیون کمتر شاهدش بوده ایم، اظهار کرد: ایده اولیه این برنامه در مورد شباهت هایی است که بین فوتبال و زندگی وجود دارد؛ شادی ها، غم ها، لحظه های دراماتیک و خاص، اتفاقات پیش بینی نشده و ... .

با ظرافت بیشتری به فوتبال از منظر زندگی نگاه کردیم  

او در پاسخ به اینکه آیا فکر می کرد ویژه برنامه ای با موضوع جام جهانی بسازد؟ اظهار کرد: من همه تلاشم را کردم از نگاه زنانه تری به فوتبال نگاه کنم و به این دلیل جزئیات بسیاری در کار دیده می شود. هر قسمت از برنامه برای خود قصه ای دارد. از امیدها و ناامیدی ها گفتیم از پایان خوش گفتیم از برنده بودن و از تراژدی های فوتبال گفتیم. تراژیک ترین پایان های سینما را با فوتبال مقایسه کردیم. از غمگین ترین لحظات در جام جهانی گفتیم، از شاعرانگی های فوتبال و رونالدینیو که برخی از رسانه ها به او لقب شاعر فوتبال را داده اند گفتیم. به طور کلی برای هر برنامه روایتی جامع تعریف کردیم که شامل قصه های متعدد است.

استفاده از ادبیات سینما تا ستاره های فوتبال و تله تئاتر

حاتمی توضیح داد: «فوتبال زندگی است» درباره ی مفاهیم انسانی است و در واقع به تماشای زندگی از دریچه فوتبال می پردازد. موضوعی که در این برنامه سعی کردیم به آن بپردازیم، تلاقی مفاهیم مشترک فوتبال و زندگی است که سعی کردیم آن را پررنگ و تبدیل به برنامه کنیم؛ استفاده از ادبیات سینما گرفته تا ستاره های فوتبال و هر چیزی که به ذهنمان در راستای سلایق مخاطب آمده را کنار هم چیده ایم. با نگاه ظریف و جزء نگر سعی کرده ایم همه چیز به هم بند شود و در عین حال از چیدمانی که داشته ایم فاصله نگیرد.

ساخت برنامه فوتبالی توسط یک زن چگونه است؟

«فوتبال زندگی است»، حتی برای آنها که فوتبال را دوست ندارند

وی ادامه داد: اگر دقت کرده باشید خیلی از آدمها شاید علاقه ای به فوتبال نداشته باشند اما جام جهانی را تماشا می کنند. این افراد فوتبالی نیستند اما هیجان فوتبال را دوست دارند. این برنامه شاید برای چنین افرادی جذاب تر باشد.

بیشتر به بُعد جامعه شناسی قطر پرداختیم

حاتمی که برنامه «چهل تیکه» آخرین برنامه او در تلویزیون محسوب می شود، درباره ی ایده ساخت برنامه «فوتبال زندگی است» که آیا به پیشنهاد تلویزیون بوده، توضیح داد: ایده از خودمان بوده و خرداد ماه بود که کار تولید برنامه را آغاز کردیم. بخش های مربوط به قطر را در زمانی تولید کردیم که قطر هنوز آماده پذیرایی از مهمان هایش نبود. برخی از مکان هایش در حال ساخت بود. بخش اول برنامه گزارش از مکان ها و رویدادها و مقدمات جام جهانی بود که با همراهی نیما شاهرخ شاهی و رامین ناصر نصیر تهیه شد و پکیجی بود که پیش از جام جهانی آماده شد. بخش دوم هم شامل قسمت هایی است که دوستان ما در قطر از اتفاقات روز گزارش هایی تهیه و برای ما ارسال می‌کنند. بیشتر به بُعد جامعه شناسی قطر پرداختیم. حال و هوای مردم قبل از جام جهانی، زندگی و روزمرگی مردم قطر و تغییراتی که با جام جهانی داشتند؛ از مشاغل جذاب تا عروسی و مراسم های خاصشان.

ساخت برنامه فوتبالی توسط یک زن چگونه است؟

از حضور مترجم مربیان کروات تا پزشک منتقد بازیگر

این تهیه کننده درباره مهمانان برنامه «فوتبال زندگی است» نیز توضیح داد: ما بخش مستندی داشتیم که افراد مختلف را دعوت کردیم. در حقیقت ما پیش آنها رفتیم. مثل آقای چلنگر مترجم مربیان کروات که فرد محبوبی بین فوتبالیست هاست. یا علی خسروی که از داوران هستند. البته یکی دو مهمان فوتبالیست هم داشتیم ولی بیشتر از عاشقان فوتبالی در مشاغل مختلف مثل پزشک منتقد بازیگر و افرادی که فوتبالیست نیستند و ... دعوت کردیم.

وی در زمینه حضور مجریان نیز یادآور شد که از مجریان کمتر دیده شده در برنامه استفاده شده است و درباره اجرای آنها توضیح داد: این دو مجری هر دو رادیویی هستند و البته در تلویزیون هم اجراهایی داشتند ولی هنوز کامل شناخته شده نیستند اما آینده خوبی خواهند داشت و معتقدم اجرایشان موفق بوده است.

همکاری ایوب آقاخانی و ادای دین تئاتری ها به فوتبال

حاتمی درباره بخش نمایشی این برنامه توضیح داد: کارگردانی این بخش را آقای ایوب آقاخانی برعهده داشت که کار خوبی بود و چهره های جدیدی به تلویزیون معرفی شدند. به نوعی که بعد از مدت ها یکسری بچه های تئاتری به تلویزیون آمدند و این تئاترها ادای دینی بود از سوی اهالی تئاتر به فوتبال. قصه همه تئاترها فوتبالیست هاست و بر مفاهیم انسانی جالبی در فوتبال تاکید دارد.  

ستاره های مستطیل سبز  

وی با بیان اینکه در بخش دیگری از برنامه نیز به زندگی ستاره ها پرداخته اند، گفت: به بخش پنهانی از زندگی این ستاره ها پرداختیم که با روایت استاد بهرام ابراهیمی بیان شد. البته یکی دیگر از بخش های متفاوت این برنامه بخش سینما ادبیات و فوتبال بود که در نوع خود، خاص و منحصر به فرد بود و اجرای آن را آقای شاهین شجری کهن به عهده داشت.

ساخت برنامه فوتبالی توسط یک زن چگونه است؟
محمدرضا علیمردانی در چهل تیکه

   «چهل تیکه» و سرنوشت آن

این کارگردان در بخش انتهایی گفت و گوی خود درباره ی «چهل تیکه» و در پاسخ به اینکه آیا این برنامه ادامه خواهد داشت؟ نیز توضیح داد: ما در «چهل تیکه» افراد زیادی را دعوت کردیم. برای ساخت آن، هم نیازمند فاصله  زمانی و هم ایده و فکر جدید هستیم.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت