سردبیر «سازندگی»: آقایان از تیتر «طغیان گوشت» عصبانی شدند، روزنامه را بستند

انصاف نیوز نوشت: منتجبی گفت: «بر اساس شنیده‌های ما، رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت از تیتر طغیان گوشت عصبانی شده‌اند و به تبع آن، وزیر ارشاد از هیات نظارت خواستار توقیف روزنامه شده است». این را اکبر سردبیر روزنامه سازندگی به خبرنگار انصاف نیوز گفت.

سردبیر «سازندگی»: آقایان از تیتر «طغیان گوشت» عصبانی شدند، روزنامه را بستند

ظهر امروز (دوشنبه، اول اسفند) خبر توقیف روزنامه سازندگی در رسانه‌ها منتشر شد. در این خبر آمده بود بر اساس تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات و به استناد «تبصره دو ماده (۵) و بند یازده ماده (۶) قانون مطبوعات» روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی توقیف شده است.

در تبصره دوم ماده پنجم قانون مطبوعات آمده است: «مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم‌الاتباع است. در صورت تخلف، دادگاه می‌تواند نشریه متخلف را موقتاً تا دو ماه‌ توقیف و پرونده را خارج از نوبت رسیدگی نماید». بند ۱۱ ماده ششم قانون مطبوعات هم «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران» را ممنوع دانسته است.

اکبر منتجبی، سردبیر روزنامه سازندگی، درباره تصمیم امروز هیات نظارت بر مطبوعات و توقیف این روزنامه، بعدازظهر دوشنبه گفت: «بر اساس شنیده‌های ما، رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت از تیتر طغیان گوشت عصبانی شده‌اند و به تبع آن، وزیر ارشاد از هیات نظارت خواستار توقیف روزنامه شده است. این‌ها را شنیده‌ایم اما نمی‌دانیم چقدر صحت دارد گرچه می‌دانیم پرونده روزنامه سازندگی در دستور کار جلسه امروز هیات نظارت نبوده و مساله گوشت هم مساله امنیتی نیست که بخواهند خارج از نوبت و سریع به ان رسیدگی کنند.»

منتجبی به منع شدن رسانه‌ها از اطلاع‌رسانی درباره نرخ ارز و طلا توسط شورای امنیت کشور اشاره کرد و ادامه داد: «ما تا امروز اطلاع نداشتیم که حرف‌زدن از قیمت گوشت هم ممنوع شده است.»

او به این پرسش که مطمئن هستید دلیل توقیف، گزارش امروز روزنامه درباره افزایش قیمت گوشت بوده، پاسخ داد: «بله، من پرس‌وجو کردم و گفتند گزارش امروز بهانه اصلی توقیف روزنامه بوده و آقایان از این‌که گفته‌ایم قیمت گوشت افزایش داشته، بسیار ناراحت شده‌اند.»

سردبیر روزنامه سازندگی در توضیح محتوای تیتر یک امروز این روزنامه که به توقیفش منجر شد، گفت: «ما در این گزارش به شکل مستقیم هم به قیمت‌ها اشاره نکرده‌ایم و تنها نشان داده‌ایم که گوشت از سفره فرودستان، کارگران، حتی کارمندان و طبقه متوسط حذف شده است. نمی‌دانم اگر ما با فونت هزار تیتر بزنیم که گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان یا دلار ۱۰ هزار تومان شده است، واقعیت تغییر می‌کند یا نه اما ظاهرا آقایان چنین انتظاری دارند.»

منتجبی ادامه داد: «در چند روز گذشته، بارها افزایش قیمت گوشت در رسانه‌ها منتشر شده است و ما اولین رسانه‌ای نبودیم که به آن پرداختیم. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که مساله این است که چرا روزنامه سازندگی به این مساله پرداخته است.»

او در تحلیل دلایل برخورد سخت هیات نظارت با گزارش امروز روزنامه سازندگی گفت: «تحلیل خودم این است که این توقیف، تاوان تیتر «دور افتخار با بورکینافاسو» است که چند وقت پیش منتشر کردیم. وقتی آن گزارش منتشر شد، روزنامه تحت فشارهای بی‌سابقه‌ای قرار گرفت تا جایی که بحث توقیف هم مطرح شد. شنیدیم همان روز وزارت ارشاد خواستار توقیف روزنامه شده اما هیات نظارت آن روز زیر بار نرفته بود.»

سردبیر روزنامه توقیف‌شده سازندگی با بیان این‌که مصوبه شورای امنیت درباره منع رسانه‌ها از صحبت درباره افزایش قیمت‌ها به ما ابلاغ نشده، ادامه داد: «مشکل با منع رسانه‌ها از اطلاع‌رسانی حل نمی‌شود. دائم گفته می‌شود مرجعیت رسانه‌ای به خارج از کشور منتقل شده است. مرجعیت چگونه بازمی‌گردد؟ این‌گونه که ما صدای مردم باشیم و بپرسیم نتایج سرعت گرفتن قطار پیشرفت چیست و چه حاصلی برای سفره مردم داشته است؟ اگر بگوییم گوشت گران نشده یا قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان نرسیده است، مسائل حل می‌شود؟»

منتجبی در پایان گفت: «توقیف روزنامه سازندگی یک پیام صریح برای همه رسانه‌ها و مطبوعات دارد؛ این‌که هیچ‌کس حق ندارد به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کند، چون دولت آقای رئیسی از طرح این موضوعات خوشش نمی‌آید!»

 

کد مطلب: ۳۶۵۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت