تاکید رئیس صداوسیما بر سیاست «درهای باز»

رئیس صداوسیما در نشستی که با مدیران استانی صداوسیما داشت، بر رسالت مجموعه صداوسیما به‌ عنوان زبان گویای ملت تأکید کرد و اظهار داشت: در دوره تحول، درهای صداوسیما به روی برنامه‌سازان استان‌ها باز است و با اشتیاق از برنامه‌سازان خلاق استقبال می‌کنیم.

تاکید رئیس صداوسیما بر سیاست «درهای باز»

نشست پیمان جبلی و مدیران کل مراکز استان‌ها همراه با رونمایی از برنامه تحول مراکز صداوسیما در سال ۱۴۰۲، سه‌شنبه، ۱۶ اسفند در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

 

جبلی ابتدا مدیران مراکز را نماینده صداوسیما در استان‌ها خواند و گفت: سند تحول و هویت محوری و عدالت‌گستری، با مشارکت فعال و مؤثر نیروی انسانی در استان‌هاست که محقق خواهد شد و این مهم‌ترین راهبرد ما در نگاه به استان‌ها است.

 

او همچنین تلاش همه کارکنان در رده‌های مختلف سازمان برای محقق کردن و جامه عمل پوشاندن به مفاد و اهداف سند تحول را وظیفه‌ای تاریخی و اجتماعی توصیف و اضافه کرد: این امر در گروی همراهی همکاران استان‌ها و مدیرانی میانی و گروه‌های برنامه‌ساز است و اجرایی‌شدن سند تحول با پرکردن شکاف میان رأس سازمان با برنامه‌سازان، از طریق مدیران میانی رخ خواهد داد.

 

وی ادامه داد: تحقق سند تحول روی آنتن وابسته به اجرایی شدن در بدنه سازمان و مویرگ‌های برنامه‌سازی است. باید این اهداف برای کسانی که آنتن را در دست دارند و برنامه‌سازند، به درستی تبیین شود که مرحله‌ای بسیار مهم و انجام آن بر عهده مدیران میانی است.

 

همراهی جبهه فرهنگی انقلاب با صداوسیما

رئیس صداوسیما با اشاره به اهمیت کار صداوسیمای استان‌ها نیز اظهار کرد: وقتی می‌گوییم ۹۰ درصد نیروی کار کشور در استان‌ها متمرکز هستند و بیش از نیمی از سرمایه انسانی رسانه ملی در استان‌ها مشغول به کارند، یعنی ما باید همواره نقشه ایران جلورویمان باشد و بر اساس نیاز مخاطبان کل کشور برنامه‌ریزی کنیم. در این صورت است که قسمت اعظم شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری در استان‌ها شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از ظرفیت‌ها و توان تولید محتوای جبهه فرهنگی انقلاب در استان‌ها متمرکز شده‌ است، گفت: اثر زیبای «سلام فرمانده» سبب شد توجه بیشتری به مفاخر ملی و دینی هر منطقه شود. اگر در این اثر برخاسته از مرکز گیلان نامی از بزرگان و قهرمانان آن منطقه می‌آید، امروز می‌بینیم که در یک نماهنگ زیبا از مرکز بوشهر هم یاد رئیس‌علی دلواری تکرار و تابلوی زیبای هویت ایران اسلامی تکمیل می‌شود. این ظرفیت جبهه فرهنگی را باید پاس داشت و امیدوار بود که هر استان و منطقه با خلاقیتی متفاوت با نشان دادن مفاخرش در تحقق سند تحول سهیم باشد.  

 

تاکید بر مرکزگریزی حتی در سطح استان‌ها

رئیس صداوسیما همچنین با تأکید بر مرکزگریزی در این رسانه تصریح کرد: رسانه ملی متعلق به ایران یکپارچه است. همان‌طور که ما خودمان را صداوسیمای کل ایران می‌بینیم و سهم استان‌ها در آنتن را مهم می‌دانیم، در نامگذاری هم بدون تأکید بر کلمه «مرکز» باید از عنوان صداوسیمای استان استفاده کنیم تا علاوه بر مرکز استان، سهم شهرها و روستاهای استان‌ها را هم روی آنتن پررنگ ببینیم.

 

رسانه ملی واسط میان مردم و نظام

 

جبلی سپس با اشاره به برخی چالش‌ها و ویژگی‌های کار در صداوسیمای مراکز استانی با بیان اینکه هر دستگاه و نهادی دوست دارد سهمی از آنتن صداوسیما داشته باشد عنوان کرد: باید نشان دهیم که این سازمان دستگاهی‌ است بین مردم و حاکمیت؛ سازمانی است برای پیوند میان مردم و نظام و مسئولیت ملی و فرهنگی ما زبان گویای مردم بودن و نیز بیان رسای خدمات نظام به مردم است.

 

او ادامه داد: در پرداختن به مردم نباید کوتاهی کنیم؛ کمااینکه در بیان دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی نیز نباید دچار لکنت زبان شویم. اگر جمهوری اسلامی از دستاوردهای زنان و پیشرفت آنان در عرصه اقتصاد و فرهنگ سخن بگوید، دیگر جایی برای مطالبی از جنس آنچه در ماه‌های گذشته شاهد بودیم، نخواهد بود و اگر پیشرفت‌های عمرانی کشور به نمایش درآید، دیگر صحبتی از عقب‌ماندن و کارهای انجام نشده به میان نمی‌آید.

 

وی همچنین بیان کرد: مردم اگر ببینند که نظام شب و روز تلاش می‌کند که کشور به جایگاه درست اقتصادی و سیاسی برسد، امیدوارتر می‌شوند و در این صورت شاهد اتفاقات خوب در کشور خواهیم بود.

هم‌افزایی نیروهای قوی و متخصص

 

رئیس صداوسیما در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه در دوره تحول درهای صداوسیما به روی برنامه‌سازان استان‌ها باز است بیان کرد: با اشتیاق از برنامه‌سازان خلاق استقبال می‌کنیم. گاهی کارهای جذاب برخی از استان‌ها که با هزینه مختصر تولید شده‌اند، روی آنتن چنان مورد استقبال قرار می‌گیرند که از اعتماد به برنامه‌سازان خلاق استانی بسیار خرسند می‌شویم.

 

وی در عین حال توجه به استان‌ها را مختص چند برنامه ندانست و گفت: در ایران یکپارچه حتما نباید سراغ کارشناسانی از تهران برویم. در یک گزارش پزشکی می‌توان از یک کارشناس مرتبط در اصفهان کمک گرفت و یا در مباحث اجتماعی می‌توان با متخصصی در یکی از استان‌ها گفت‌وگو کرد. بسیاری از ظرفیت‌ها در استان‌ها نهفته است و دیدن این ظرفیت‌ها بخشی از محور عدالت‌گستری است که باید به آن توجه کرد.

 

جبلی این امر را منوط به تعامل و هم‌افزایی مدیران استانی با مدیران محلی دانست و اظهار کرد: صداوسیما امانتی در دست ماست و باید همه برنامه‌سازان و هنرمندان استانی در پاسداشت آن حضور فعال داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه نگاه تحولی باید در استان‌ها جدی گرفته شود خاطرنشان کرد: باید نمادهای تحولی در استان‌ها دیده شود. شیوه گزارش از یک رویداد باید تغییر کند. هر استان می‌تواند روند توسعه خود را لحظه به لحظه روی آنتن گزارش کند و قرار نیست مخاطب فقط در زمان افتتاح یک طرح و یا بازدید رئیس جمهور متوجه پیشرفت‌های عمرانی شود.

 

رئیس صداوسیما در پایان تصریح کرد: باید به شکل خلاقانه و نوآورانه‌ای پیشرفت‌های فرهنگی، اقتصادی و ... استان‌ها روی آنتن بازگو شود تا مخاطب هر آنچه را باید بداند، در صداوسیما مشاهده کند.

 

 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۶۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت