رییس صداوسیما به مستندسازها چه پیشنهاد کرد؟

رییس سازمان صداوسیما که برای حضور در اختتامیه جشنواره مستند رادیویی پژواک در جمع اهالی صدا حاضر شده بود، بر بهتر دیدن و شنیدن از سوی مستندسازان رادیو و تلویزیون تاکید کرد و از قهرمانان دفاع مقدس و همچنین موضوعات مرتبط با پیشرفت ایران در دوران پس از انفلاب اسلامی، به عنوان موارد قابل توجه برای ساخت مستند یاد کرد.

رییس صداوسیما به مستندسازها چه پیشنهاد کرد؟

پیمان جبلی در مراسم اختتامیه جشنواره پژواک در سخنانی ابتدا یادآور شد: برای من یک افتخار است که توفیق داشته ام، سه بار در جمع اهالی رادیو باشم. امیدوارم این جمع صمیمی، گرم‌تر باقی بماند.

رییس صداوسیما سپس صحبت هایش را چنین ادامه داد: رادیو خودش به تنهایی موضوعی است برای ساخت مستندهای فراوان. ما لحظات شیرینی را در رادیو تجربه کردیم. در و دیوار و استودیوها و ساختمان شهدای رادیو برای ما افتخار است و همه این ها می تواند موضوع تولیدِ یک مستند فاخر باشد.

جبلی گفت: رویکرد اصلی رسانه دیدن، شنیدن و به سمع رساندن است. اگر موضوع دیدن و نمایش دادن باشد، مستند یعنی عمیق دیدن. اگر مستند رادیویی باشد، کارش سخت تر است. لذا کار رادیو سخت تر از تلویزیون است و مستندسازی در این رسانه دشوارتر. اگر تولید و ساخت مستند رادیویی سخت تر از تولید مستند در تلویزیون است، ساخت مستند رادیویی در مراکز استانها سخت تر از تهران است.

در این زمینه بخوانید:

برگزاری اختتامیه یک جشنواره با حضور رییس صداوسیما و بزرگان رادیو

رییس سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه «مستند یعنی دیدن»، در ادامه و در جمع برنامه سازان رادیو به طرح این پرسش ها پرداخت: آیا تمام دیدنی ها را کشف کرده ایم یا خیر آیا شنیدنی هایی که باید می شنیدیم را شنیده ایم یا خیر. همه زحماتی که کشیده شده قابل توجه است اما آنچه که باید دیده شود چه در تلویزیون و چه در رادیو، هنوز به طور کامل دیده نشده است. یادگاران حماسه همچون شهید احمد کاظمی، تک تک اینها موضوع ساخت مستند هستند. این یادگاران حماسه، هنرمندانی هستند که با جان و خون خود به تاریخ و جغرافیای ما معنا دادند؛ تک تک این موضوعات مستلزم ساخت مستند هستند. ما چقدر از این افراد را درک کرده ایم.

پیمان جبلی در ادامه صحبت های بالا بیان کرد: ایثارگری و شجاعت این بزرگان (یادگاران حماسه) را چقدر توانستیم به تصویر بکشیم. شاید بتوان ده ها هزار مستند ساخت. اگر قهرمانان دفاع مقدس جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله ای بودند که حماسه دفاع مقدس را رقم زدند، فرزندان آنها در سال های بعد حماسه های دیگری از جنس پیشرفت و صنعت هسته ای کشور را رقم زدند. صنعت هسته ای کشور حاصل فرزندان این عزیزان است. صنایع دفاعی کشور و حوزه های مختلف در نانو تکنولوژی و ... از جمله موضوعات مهم برای ساخت مستند هستند.

وی در این زمینه مطرح کرد: حتما پیشنهاد می کنم جایزه ای با موضوع پیشرفت ایران اسلامی در جشنواره مستند رادیویی در نظر گرفته شود. خیلی کار داریم که به دنیا و نسل جوان نشان دهیم چه افتخاراتی داشته ایم. تاریخ معاصر و پرافتخار کشور ما بعد از انقلاب و تاریخ پرعبرت قبل از پیروزی انقلاب را باید به تصویر کشید و بیان کرد در فضای آزادی و استقلال از چه نعمتی برخورداریم. 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۷۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت